ROLE OF COMPANY SIZE IN MEDIATION PROFITABILITY OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY DISCLOSURE

Zulfa Rosharlianti, Dea Annisa, Novi Akhsani

Abstract


The purpose of this study is to determine whether company size is able to mediate the effect of profitability on CSR (corporate social responsibility) disclosure. The population of this research is companies listed as companies in Indonesia which are listed on the IDX from 2017 to 2018. The sample selection uses a purposive sampling method, which amounts to 38 data. The analysis method in this study used path analysis with the help of the IBM SPSS Statistics version 22 program. The results of the study prove that profitability has no effect on company size. Profitability affects the disclosure of CSR. The size of the company does not affect the disclosure of corporate social responsibility. And company size does not mediate the relationship between profitability and CSR.


Keywords


Profitability; CSR (Corporate Social Responsibility) Disclosure; Company Size

Full Text:

PDF

References


Alkababji, M. W. (2014). Voluntary disclosure on corporate social responsibility: a study on the annual reports of Palestinian Corporations. European Journal of Accounting Auditing and Finance Research, 2(4), 59-82.

Andriyanto, R., Effriyanti, E., & Hidayat, A. (2018). The Effect of Spiritual Intelligence (SQ) and Personality Types on Auditor’s Ability to Detect Fraud. JABI (Jurnal Akuntansi Berkelanjutan Indonesia), 1(3), 258-268.

Belkaouni, A & Krapik, P. G. (1989). Determinants of The Corporate Decision to Disclose Social Information. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 2(1), 36-51.

Dewi, A. S. M., & Wirajaya, A. (2013). Pengaruh struktur modal, profitabilitas dan ukuran perusahaan pada nilai perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 358-372.

Fahrizqi, A. (2010). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) dalam Laporan Tahunan Perusahaan. Universitas Diponegoro: Skripsi.

Falichin, M. Z. M. (2011). Pengaruh Corporate Social Responsibility Disclosure terhadap Reaksi Investor dengan Environmental Performance Rating dan Corporate Governance sebagai Variabel Moderasi. Universitas Diponegoro: Skripsi.

Hidayat, A., & Yuliah, N. (2018). The Effect of Good Corporate Governance and Tax planning on Company Value. EAJ (Economics and Accounting Journal), 1(3), 234-241.

Indraswari, G. A. D., & Astika, I. B. P. (2015). Pengaruh profitabilitas, ukuran perusahaan, dan kepemilikan saham publik terhadap pengungkapan csr. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 11(1), 289-302.

Kadek Ayu Yogamurti Setiadewi, Ida Bgs. Anom Purbawangsa. 2015. Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage terhadap Profitabilitas Perusahaan. Jurnal Manajemen, 4(2), 596-609.

Kusuma, H. (2001). Prospektus Perusahaan dan Keputusan Investasi: Studi Empiris Perusahaan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Jurnal

Kusumayanti, N. K. R., & Astika, I. B. P. (2016). Corporate Social Responsibility Sebagai Pemediasi Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas Dan Leverage Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 549-583.

Oktariani, N. W., & Mimba, N. P. S. H. (2014). Pengaruh Karakteristik Perusahaan dan Tanggung Jawab Lingkungan pada Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, 402-418.

Pustikaningsih, A. (2011). Analisis Hubungan Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Kinerja Keuangan Pada Perusahaan Jasa (Studi Kasus Perusahaan Jasa di DI Yogyakarta). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 9 (2).

Purwanto, A. (2011). Pengaruh tipe industri, ukuran perusahaan, profitabilitas, terhadap corporate social responsibility. Jurnal Akuntansi dan Auditing, 8(1), 12-29.

Putri, R. A. (2014). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, dan Leverage Terhadap Pengungkapan CSR. Business Accounting Review, 2(1), 61-70.

Rosmasita, H. (2007). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Sosial (Social Disclosure) dalam Laporan Keuangan Tahunan Perusahaan Manufaktur di Bursa Efek Jakarta. Universitas Islam Indonesia: Skripsi.

Sriayu, G. A. P. W., & Mimba, N. P. S. H. (2013). Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Corporate Social Responsibility Disclosure. E-Jurnal Akuntansi, 326-344.

Sudaryanto (2011). Pengaruh Kinerja Lingkungan Terhadap Kinerja Finansial Perusahaan dengan Corporate Social Disclosure sebagai Variabel Intervening. Universitas Diponegoro: Skripsi.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Untari, L. (2010). Effects on Company Characteristics Corporate Social Responsibility Disclosure in Corporate Annual Report of Consumption Listed in Indonesia Stock Exchange. Universitas Gunadarma: Karya Ilmiah.

Veronica, T. M. (2010). Pengaruh Karakteristik Perusahaan terhadap Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Pada Perusahaan Sektor Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Universitas Gunadarma: Karya Ilmiah.

Wijaya, M. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi pengungkapan tanggung jawab sosial pada perusahaan manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi, 1(1), 26-30.

Yuliana, R., Purnomosidhi, B., & Sukoharsono, E. G. (2008). Pengaruh karakteristik perusahaan terhadap pengungkapan corporate social responsibility (CSR) dan dampaknya terhadap reaksi investor. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Indonesia, 5(2), 245-276.




DOI: http://dx.doi.org/10.32493/eaj.v3i1.y2020.p63-72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 S1 Accounting Department

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

S1 Accounting Department, FE Unpam
Room 217, 2nd floor, Campus A Universitas Pamulang
Jalan Surya Kencana 1 Pamulang Barat
Pamulang Kota Tangerang Selatan Banten 15417
Phone : 021-7412566
Website : eaj@unpam.ac.id

 


 

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.