Potensi Tradisi Ngejot Sebagai Sumber Belajar PPKn

Riki Azwari, Muh. Zubair, Sawaludin Sawaludin, Yuliatin Yuliatin

Abstract


This study aims to determine: (1) the implementation of the ngejot tradition in Lenek Pesiraman Village; (2) the character values contained in the implementation of the ngejot tradition in Lenek Pesiraman Village; (3) The Potential of the Ngejot Tradition as a Learning Source for Civics subjects. The approach used is a qualitative approach with ethnographic research. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The data analysis technique used the Miles and Huberman analysis technique. The results showed that the implementation of the ngejot tradition had several stages, namely the Preparation, Implementation and Closing stages. The preparation stage consists of deliberation and preparing ritual materials. The implementation stage consists of ngatong dulang (bringing trash), uduk (taking ablution water), nyadek jot-jotan (giving jot-jotan). The Closing Stage consists of prayer. The character values contained in the ngejot tradition in Lenek Pesiraman Village are Democratic, Religious, Peace-loving, Responsibility and care for the environment. The ngejot tradition has the potential to be a source of PPKn learning, namely in aspects of education related to learning materials based on the 2013 curriculum because of the requirements for character values in it that can shape the character of students in order to maintain cultural diversity.
Keywords: Ngejot; Character Values; PPKn Learning Resources;


Full Text:

PDF

References


Afiyatun. (2015). Pengembangan Nilai Cinta Damai Untuk Mencegah Bullying di Sekolah Dalam Rangka Membentuk Karakter Kewarganegaraan. 2 No 1(1), 12–35.

Aji, P. C. (2018). Peran PKN Dalam Membentuk Karakter Kewarganegaraan Melalui Pendekatan Berbasis Nilai Di Perguruan Tinggi. 1–9.

Anton, & Marwati. (2015). Ungkapan Tradisional dalam Upacara Adat Perkawinan Masyarakat Bajo Pulau Bulu Kabupaten Muna Barat. Jurnal Humanika, 3(15), 1–11.

Any, J. I. (2011). Pemanfaatan Sumber-sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran di SMP Negeri 2 Lebaksiu Kabupaten Tegal. Lentera Indonesia, 11, 101–114.

Ardila, R. M., Nurhasanah, N., & Salimi, M. (2017). Pendidikan Karakter Tanggung Jawab Dan Pembelajarannya Di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, 0(0), 79–85.

Istifany, P. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Religius Dan Karakter Kebangsaan di Madrasah Tsanawiyah Al Falah Jatinangor Sumedang. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 84–94.

Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57.

Murdianto. (2015). Metode Penelitian Kualitatif (Sistematika Penelitian Kualitatif). Bandung: Rosda Karya.

Mustikarini, I. D., & Feriandi, Y. A. (2020). Konfigurasi Pendidikan Kewarganegaraan Ekologi Perspektif Social Culture. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 22–33.

Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20.

Riyanti, A. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Tradisi Ngarot Dalam Pembelajaran Sosiologi. Sosietas, 8(1), 438–445.

Samsinar. (2019). Urgensi Learning Resources ( Sumber Belajar ). Jurnal Kependidikan, 13(02), 194–205.

Santika, I. W. E. (2020). Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring. Indonesian Values and Character Education Journal, 3(1), 8–19.

Sawaludin. (2012). Implementasi Pembelajaran Kewarganegaraan Melalui Pendekatan Tematik. UPI Repository

Sudiarsa, G., Syafrilia, L. K., & Satriandi, E. (2018). Ngejot Budaya Kita.

Supriadi, S. (2017). Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal, 3(2), 127.

Triatmanto. (2010). Tantangan Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3), 187–203.

Winataputra. (2012). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Persfektif Pendidikan Untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa (Gagasan, Instrumentasi, dan Praktisi). Bandung:Widya Aksara Press.

windu merta. (2020). Menggagas Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Budaya Spiritual Hindu Pada Perguruan Tinggi. 8(2).

wuryandani, wuri. (2016). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. 1–22.




DOI: http://dx.doi.org/10.32493/eduka.v7i1.18480

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Eduka : Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis



This journal has been indexed in Google ScholarCrossrefonesearch, Garudaroad, Dimensions. and worldcat

     


Editorial Office :
 
Eduka : Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis

Faculty of training and education, Pamulang university
Jl. Surya Kencana No. 1 Pamulang, Tangerang Selatan, Banten
Tel/fax : (021) 741 2566
Phone : 0813 67371529
e-mail : jurnaleduka@gmail.com and dosen01674@unpam.ac.id

Eduka : Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis publish articles selected under the License Creative Commons Attribution 4.0 International License.