Konsep Keterbaruan Desain Alat Uji Berat Kereta Portabel
DOI:
https://doi.org/10.32493/pjte.v2i2.3609Keywords:
pengujian berat kereta, alat uji berat kereta portable, load cellAbstract
Uji Berat pada kereta atau gerbong dilakukan dengan cara menghitung total berat Kereta dan menghitung distribusi berat pada masing-masing roda dengan cara menimbang beban yang diterima pada setiap roda [1-3]. Tujuan dari penelitian ini adalah membuat konsep desain dan simulasi alat uji berat kereta portabel yang dapat di gunakan untuk mengukur berat kereta di sepanjang jalan rel secara real time dan akurat. Tujuan pengukuran berat kereta adalah untuk memastikan berat kereta terdistribusi secara merata pada tiap roda kereta dan memastikan agar muatan kereta tidak overload disesuaikan dengan kemampuan jalan rel. Yang menjadi input faktor dalam penelitian ini adalah load atau beban, type meshing, material dan model dari load cell dan dudukan load cell. Proses penelitian yang di lakukan berupa desain dan simulasi dari bentuk load cell dan bentuk dudukan load cell. Output faktor dari penelitian ini adalah kekuatan struktur dari load cell dan kekuatan struktur dari dudukan load cell. Nilai tegangan ijin untuk baja ASTM A36 sebesar 160 MPa. Nilai tegangan ijin untuk baja SM 490 sebesar 230, dan nilai tegangan ijin untuk baja ASSAB 718 sebesar 574. Nilai tegangan maksimum material yang masih di bawah nilai tegangan ijinnya adalah material Assab 718. Sehingga material ini di pilih sebagai material load cell dan dudukan load cell.
References
Perhubungan, K., PM No 13, Standar, Tata Cara Pengujian dan Sertifikasi Kelaikan Kereta dengan Penggerak Sendiri. 2011.
Perhubungan, K., PM No 15, Standar, Tata Cara Pengujian Dan Sertifikasi Kelaikan Kereta Yang ditarik Lokomotif. 2011.
Perhubungan, K., PM No 17, Standar, Tata Cara Pengujian Dan Sertifikasi Kelaikan Gerbong. 2011.
Farag, M.M., Materials and process selection for engineering design. 2007: CRC Press.
Railways, I.U.o., Passenger Rolling Stock, Bogie Frame Structure Strength Tests. 1993.
Khurmi, R., Gupta, JK: A Text Book Of Machine Design. 1982, Eurasia Publishing House, Ram Nagar, New Delhi.
Zakaria, Y.J.U.S.B., Analyzing a bogie frame behavior by using the experimental method and Ansys simulations. p. 149-164.
Preumont, A., Vibration control of active structures an introduction. Vol. 246. 2018: Springer.
Juvinall, R.C., Fundamentals of machine component design. 2007.
ŽnidariÄ, A., et al., Railway Bridge Weigh-in-Motion System. Transportation Research Procedia, 2016. 14: p. 4010-4019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Piston : Journal Technical Engineering have CC-BY-NC or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
In developing strategy and setting priorities, Piston: Journal Technical Engineering recognize that free access is better than priced access, libre access is better than free access, and libre under CC-BY-NC or the equivalent is better than libre under more restrictive open licenses. We should achieve what we can when we can. We should not delay achieving free in order to achieve libre, and we should not stop with free when we can achieve libre,
PISTON is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Remix — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.