Efektivitas Model Pembelajaran Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Prestasi Belajar
Abstract
This research was conducted with the aim of finding out differences in student learning achievement before and after implementing the peer tutoring model. The total population was 99 students, using saturated sampling techniques. This research used a pre-experimental research design with a one group pretest-posttest design, using the Paired Wilcoxon Test to obtain Sig. 0.000<0.05 means that the student's learning achievement after being treated is different from the score before the student was treated with the peer tutoring model.
Keywords: Peer Tutors, Learning Achievement
References
DAFTAR PUSTAKA
Abdullah, Suntoko, Purbangkara, T., & Abikusna, A. (2022). Peningkatan Dan Pengembangan Prestasi Belajar Peserta Didik. Uwais Inspirasi Indonesia.
Edison, A. (2023). Model Problem Based Learning Solusi Meningkatkan Prestasi Belajar.
Fu’adah, A. (2022). Pembelajaran Metode Tutor Sebaya. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Hamalik, O. (2012). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.
Idayanti, T., Anggraeni, W., & Fauziyah, R. (2023). Penerapan Metode Mengajar dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa. Rizmedia Pustaka Indonesia.
Restian, A. (2020). Psikologi Pendidikan Teori dan Aplikasi. Universitas Muhammadiyah Malang.
Runtu, P. S., & Kalalo, R. R. (2021). Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar SIswa Pada Masa Pandemi Covid-19. NEM.
Saparudin, Y. (2023). Pembelajaran IPA, Kompetensi Guru, dan Supervisi. CV Jakad Media Publishing.
Sudjadmiko. (2021). Metode Tutor Sebaya (Peer Tutoring) Dalam Pembelajaran Gambar Teknik di SMK. CV Adanu Abimata.
Thursan Hakim. (n.d.). Belajar Secara Efektif. PT. Niaga Swadaya.
Waryani. (2021). Dinamika Kinerja Guru dan Gaya Belajar . CV. Adanu Abimata.