Peran Kepala Sekolah Dalam Penguatan Resiliensi Belajar Siswa Ditinjau Dari Aspek Motivasi

Authors

  • Ani Widyawati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Wita Setianingsih Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.32493/eduka.v6i2.9605

Abstract

 

ABSTRACT

Technological developments and the Covid-19 pandemic have brought about changes and challenges in the world of education. This can be a pressure not only on students but especially on teachers who will affect the learning process. This discomfort if left unchecked can lead to a condition and situation that is very detrimental if it lasts for a long time. Education really needs resilience in students in learning to be able to realize its goals. This condition really requires the active role of the principal as a leader in the institution. This study aims to examine how the principal figure in strengthening learning resilience is viewed from the aspect of motivation. The approach in this research is literature study, while the method is descriptive qualitative, data analysis technique uses content analysis. The results obtained are that there is a relationship between the role of the principal on resilience in the motivational aspect through four cycles of resilience, so it can be concluded that the role of the principal in motivating is needed in growing student resilience in learning.

Keywords: resilience; the role of the principal; motivation; pandemic.

 

ABSTRAK

Perkembangan teknologi dan pandemi Covid-19 memunculkan adanya perubahan dan tantangan di dunia pendidikan. Hal ini dapat menjadi suatu tekanan tidak hanya pada siswa namun terlebih pada guru yang akan berpengaruh terhadap proses pembelajaran. Ketidaknyamanan ini jika dibiarkan dapat menyebabkan adanya suatu kondisi dan keadaan yang sangat merugikan apabila berlangsung dalam waktu lama. Pendidikan sangat membutuhkan resiliensi pada siswa dalam belajar untuk dapat mewujudkan tujuannya. Kondisi ini sangat memerlukan peran aktif kepala sekolah sebagai seorang pimpinan pada lembaga tersebut. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengkaji bagaimana figur kepala sekolah di dalam penguatan resiliensi pembelajaran ditinjau dari aspek motivasi. Pendekatan dalam penelitian ini ialah studi kepustakaan, adapun untuk metodenya yakni deskriptif kualitatif, teknik analisis data memakai analisis isi (content analysis). Hasil yang diperoleh adalah adanya keterkaitan antara peran kepala sekolah terhadap resiliensi di aspek motivasi melalui empat siklus resiliensi, jadi dapat disimpulkan peran kepala sekolah dalam memotivasi sangat dibutuhkan dalam menumbuhkan resiliensi siswa dalam belajar.

Kata kunci: relisiensi; peran kepala sekolah; motivasi; pandemi.

References

Abdul R. (2017). Hubungan Antara Resiliensi Dengan Motivasi Belajar. Psikoborneo.

Amalia, R., & Hendriani, W. (2017). Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan NURUL ISLAM KARANGCEMPAKA SUMENEP. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan.

Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif Kunci Pencapaian Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/24/322

Herdiyanti E , Novianti R, P. E. (2018). Hubungan Motivasi Kerja Dengan Resiliensi Pendidik TK di Kecamatan Bengkalis Kabupaten Bengkalis. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Indra, R., Kustati, M., Saregar, A., Warnis, Nelmawarni, & Yusuf, Y. Q. (2020). The effect of principals’ leadership towards effective learning at an indonesian secondary school. European Journal of Educational Research, https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.3.1063

Jerry L Patterson, P. K. (2005). Resilient School Leaders Strategies for turning adversity into achievement. Virginia US: Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria.

Kemendikbud. (2017). Panduan Kerja Kepala Sekolah. Direktorat Pembinaan Tenaga Kependidikan Pendidikan Dasar Dan Menengah Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.

National Association for Gifted Children. (2014). 2014-2015 State of the States in Gifted Education: Policy and practice data summary (from the full report) national association for gifted children and the council of state directors of programs for the gifted I. STA.

Purnamasari, S. (2018). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal of Management Review, https://doi.org/10.25157/jmr.v2i3.1803

Ramdhani, M. A., & Ramdhani, A. (2014). Verification of Research Logical Framework Based on Literature Review. International Journal of Basics and Applied Sciences.

Reivich, K., & Shatte, A. (2002). The Resilience Factor, 7 Essential Skill For Overcoming Life’s Ineritable Obstacle. New York: Broadway Books.

Sidupa, J. N. (2018). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah : Studi Kasus Pada Sekolah. Jurnal Pendidikan.

Sumarno, S. (2020). Analisis Isi dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Edukasi Lingua Sastra. https://doi.org/10.47637/elsa.v18i2.299

Trigueros, R., Aguilar-Parra, J. M., Cangas-Díaz, A. J., Fernández-Batanero, J. M., Mañas, M. A., Arias, V. B., & López-Liria, R. (2019). The influence of the trainer on the motivation and resilience of sportspeople: A study from the perspective of self-determination theory. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0221461

Yun, M. R., Lim, E. J., Yu, B., & Choi, S. (2020). Effects of academic motivation on clinical practice-related post-traumatic growth among nursing students in south korea: Mediating effect of resilience. International Journal of Environmental Research and Public Health. https://doi.org/10.3390/ijerph17134901

Additional Files

Published

29-08-2021

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.