The Role of Discipline and Parental Attention in Student’s Learning (Empirical Study on Students with Achievement in Social Studies Subjects in Junior High School)

Authors

  • Hani Maryani Universitas Pamulang
  • Wiwit Kurniawan Universitas Pamulang

Keywords:

Discipline, Parental Attention, Social Studies Subjects

Abstract

This study aims to: (1) Analyze Student Discipline at SMP Terpadu Darussalam, (2) analyze the role of parents in instilling the character of learning discipline in students at SMP (Yunior High School) Terpadu Darussalam, and (3) analyze students' understanding of the definitions, goals, and objectives. the benefits of discipline and parental attention at SMP Terpadu Darussalam. This research uses a qualitative approach. The data collection procedure is through interviews, observation and documentation, the data sources used are primary and secondary data. Checking the validity of the data, namely technique triangulation and source triangulation, while the data analysis used is data reduction (data reduction), data display (data presentation) and conclusion drawing/verification (drawing conclusions and verification) . Research results show that (1) students no come late go to school, (2) parents guide their children in the learning process children,(3) role discipline learning and parental attention _ in studying social studies is in category good enough.

References

Annurahman. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Baharuddin. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta. Ar Ruzz Media

Dahar, Ratna Wilis. 2011. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dalyono. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta.: Rineka Cipta

Devita Sancorella. 2012. Disiplin Belajar Ditinjau dari Faktor Internal dan Eksternal. Jurnal Penelitian.Hlm 1-10.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Dumanauw, Selfie. 2017. Pengaruh Perhatian Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VI SD Inpres Malalayang II Manado. Jurnal Forum Pendidikan. 13(2): 95.

Elly, Rosma. 2016. Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar. 3 (4): 43.

Gunarsa, S.D. 2009. Psikologi untuk Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.

Halasan Simanullang,dkk. 2017. Peran Lingkungan Keluarga Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, Program Studi Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Indra, I Made dan Ika Cahyaningrum. 2019. Metedologi Penelitian. Yogyakarta: Cv Budi Utama.

Nasution, Toni dan Maulana Arafat Lubis. 2018. Konsep Dasar IPS. Yogyakarta : Samudra Biru.

Nasution, Thamrin dan Nasution, Nurhalijah. 2008. Peranan Orangtua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia.

Ni Nyoman Wulan Swidiana Sari Widana. (2016). Peran Disiplin Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Singaraja, (Singaraja: Prodi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Pendidikan Ganesha.

Samirah. (2014). Korelasi Perhatian Orangtua Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas V SD Negeri se- Kecamatan Ambal Kabupaten Kebumen. Skripsi. Yogyakarta: FIP UNY.

Siska Eko Mawarsih, dkk. 2013. Peran Perhatian Orangtua Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri Jumapolo, JUPE UNS, Vol. 1, No. 3 (Surakarta: Pendidikan Ekonomi-BKK Akuntansi, FKIP Universitas Sebelas Maret).

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Edisi Revisi Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono.2012. Memahami Penelitian Kualitatif . Bandung. ALFABETA.

Suharsimi Arikunto dan Lia Yuliana. 2008. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Tu’u Tulus. 2004. Peran Didiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta, PT. Grasindo.

Rita Eka Izzaty, dkk. 2013. Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta:UNY Press.

Wahyu Ardian Nugraha. 2012. Hubungan Kedisiplinan Belajar Di Sekolah Dan Di Rumah Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV SD Se-Gugus I Sumber agung Jetis Bantul Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi. UNY.

Downloads

Published

2022-07-08