STRATEGI MEMPERTAHANKAN USAHA PEDAGANG KAKI LIMA (PKL) DI MASA PANDEMI COVID19

Authors

  • Hanna Zulhijahyanti
  • Kintan Ayu Agnes Safira
  • Leonita Lisha Saputri
  • Erwin Permana

DOI:

https://doi.org/10.32493/Inovasi.v8i1.p21-29.11490

Abstract

One of the informal sector Micro and Small Business actors who feel the significant impact of the Covid-19 pandemic is street vendors (PKL). This study aims to explain the business strategy of street vendors in order to be able to maintain their survival in the businesses that will be carried out (PKL) during the Covid-19 pandemic. This research is included in qualitative research. From the results of the research, the marketing strategy used by street vendors in the midst of the Covid-19 pandemic is by using social media, including Facebook, Instagram, Whatsapp, telegram, and joining other online businesses such as shopee, go-food, and grap- food. By using social media, buyers and traders can easily make transactions without having to touch. it can be explained that the survival strategy can work as expected by paying attention to the purchasing power of consumers during the Covid-19 pandemic.

References

Budiyanti, E. (2020). Dampak virus corona terhadap sektor perdagangan dan pariwisata Indonesia. Info Singkat XII,(4).

Sabariah, E. (2021). Strategi Mempertahankan Energi Dinamis Suatu Wirausaha Pada Perubahan Fenomena Khususnya Fenomena Pandemic Covid 19 Berbasis Pengetahuan. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(1), 19-31.

Hasanah, T. U., Nurhadi, N., & Rahman, A. (2020). Modal Sosial dan Strategi Kelangsungan Usaha Sektor Informal Pedagang Kaki Lima pada Era Pandemi COVID-19. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2).

Komara, B. D., Setiawan, H. C. B., & Kurniawan, A. (2020). Jalan Terjal UMKM dan Pedagang Kecil Bertahan di Tengah Pandemi Covid-19 dan Ancaman Krisis Ekonomi Global. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(3), 342-359.

Nimpa, B. J. (2018). Strategi Pedagang Kaki Lima Di Kawasan Kuliner Pantai Tak Berombak (Ptb) Kecamatan Turikale Kabupaten Maros. Jurnal Environmental Science, 1(1).

Firdaus, S. A., Ilham, I. F., Aqidah, L. P., Firdaus, S. A., Astuti, S. A. D., & Buchori, I. (2020). Strategi UMKM untuk Meningkatkan Perekonomian selama Pandemi Covid-19 pada saat New Normal. OECONOMICUS Journal of Economics, 5(1), 46-62.

Prasetya, A. (2020). PENGALAMAN PEKERJA INFORMAL DITENGAH PANDEMI COVID-19 DI KOTA BANDUNG. Jurnal Komunikasi, Masyarakat dan Keamanan, 2(2).

Sasongko, D., Putri, I. R., Alfiani, V. N., Qiranti, S. D., Sari, R. S., & Allafa, P. E. (2020). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Makaroni Bajak Laut Kabupaten Temanggung. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(2), 92-96.

Syaifullah, S., Maulana, A., Karnadi, V., & Tantowi, R. (2020). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING BAGI USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI KECAMATAN BATU AJI KOTA BATAM. Jurnal Abdikmas, 1(1), 1-5.

Susanto, B., Hadianto, A., Chariri, F. N., Rochman, M., Syaukani, M. M., & Daniswara, A. A. (2021). Penggunaan Digital Marketing untuk Memperluas Pasar dan Meningkatkan Daya Saing UMKM. Community Empowerment, 6(1), 42-47.

Jumhur, J. (2015). Model Pengembangan Pedagang Kaki Lima (PKL) Kuliner di Kota Singkawang. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK), 4(1), 125-139.

Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117-127.

Rohima, S. (2015). Entreprenuership dalam Pemberdayaan Diri Masyarakat Miskin. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 13(1), 37-52.

Rosmadi, M. L. N. (2021). Penerapan Strategi Bisnis di Masa Pandemi Covid-19. IKRA-ITH EKONOMIKA, 4(1), 122-127.

Avriyanti, S. (2021). STRATEGI BERTAHAN BISNIS DI TENGAH PANDEMI COVID-19 DENGAN MEMANFAATKAN BISNIS DIGITAL (STUDI PADA UKM YANG TERDAFTAR PADA DINAS KOPERASI, USAHA KECIL DAN MENENGAH KABUPATEN TABALONG). Jurnal PubBis, 5(1), 60-74.

Susilo, Y., Wijayanti, E., & Santoso, S. (2021). PENERAPAN TEKNOLOGI DIGITAL PADA EKONOMI KREATIF PADA BISNIS MINUMAN BOBA. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(4), 457-468.

Yatiningrum, A., Hendra, J., & Saifullah, S. (2017). Analisis Pengaruh Pemberdayaan Wanita Pedagang Sektor Informal Terhadap Peningkatan Pendapatan Rumah Tangga. JURNAL MANAJEMEN DAN KEWIRAUSAHAAN, 5(2), 55-63.

Suswanto, P., & Setiawati, S. D. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Shopee Dalam Membangun Positioning Di Tengah Pandemi Covid-19 Di Indonesia. LINIMASA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 16-29.

Wahyudi, M. (2019). PENGARUH DISIPLIN DAN MOTIVASI TERHADAP KINERJA KARYAWAN. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 2(3), 351-360.

Wahyudi, W. (2018). The Influence Of Job Satisfaction And Work Experience On Lecturer Performance Of Pamulang University. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 1(2), 221-230.

Wahyudi, W. (2018). The Influence of Emotional Intelligence, Competence and Work Environment on Teacher Performance of SMP Kemala Bhayangkari Jakarta. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 1(2), 211-220.

Wahyudi, M. (2018). DETERMINAN KOMITMEN ORGANISASI DOSEN DI WILAYAH KOPERTIS IV. Jurnal Ekonomi Efektif, 1(1).

Harras, H., Sugiarti, E., & Wahyudi, W. (2020). Kajian Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Mahasiswa.

Downloads

Published

2021-06-15

How to Cite

Zulhijahyanti, H., Safira, K. A. A., Saputri, L. L., & Permana, E. (2021). STRATEGI MEMPERTAHANKAN USAHA PEDAGANG KAKI LIMA (PKL) DI MASA PANDEMI COVID19. INOVASI, 8(1), 21–29. https://doi.org/10.32493/Inovasi.v8i1.p21-29.11490