Pengaruh Penyalahgunaan Teknologi Informasi dan Pemahaman Ajaran Tamansiswa Tri Pantangan terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi

Authors

  • Dewi Kusuma Wardani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Sella Putri Andini Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.32493/JABI.v5i3.y2022.p301-315

Keywords:

academic fraud, misuse of technology information, tri pantangan

Abstract

Looking at the current situation, fraudulent behavior commited by accountants and accounting student as prospective accountants still occurs frequently. This study aims to examine the effect of misuse of information technology and understanding of tamansiswa tri pantangan teachings on academic fraud behavior of accounting students as prospectives accountant.. The research method used is quantitative. The sample in this study was obtained from accounting students from the 2019-2021 batch at Sarjanawiyata Tamansiswa University, using the convenience sampling method. The number of samples used were 114 respondents. Data analysis in this study used multiple regression analysis. The results of the study show that misuse of information technology has a positive effect on academic fraud behavior. Meanwhile, understanding of the teachings of tamansiswa tri pantangan have a negative effect on academic cheating behavior. The research is used for consideration for student and universities in responding to cases of academic fraud in order to maintain the quality of academic learning. The results of this study are expected to provide information for universities so that they can evaluate regulations or policies regarding academic cheating. Strictly speaking, regulations can reduce the level of academic fraud so that in the future there will be no more cases of academic fraud in tertiary institutions

References

Aron, E. F., Diana, N., & Junaidi. (2021). Analisis Pengaruh Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Perilaku Academic Fraud Mahasiswa Akuntansi Pada Masa Pandemi Covid-19 Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. E-Jra, 10(02), 104–117.

Aulia, F. (2015). Faktor-Faktor yang Terkait dengan Kecurangan Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal RAP UNP, 6(1), 23–32.

Boentarsono, K. B., Dwiarso, K. P., Suharto, K. R., Iswanto, K. B., Masidi, K., & Widodo, K. R. B. (2019). Buku Saku Tamansiswa. UST PRESS.

Chandra Febyani Putri Mulyadi, Nur Diana, M. C. M. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar, Penyalahgunaan Teknologi, Informasi dan Intergritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan. E-Jra, 10(07), 13–24.

Dewi, & Pertama, I. G. A. (2020). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi: Dimensi Fraud Diamond. JIA (Jurnal Ilmiah Akuntansi), 5, 221–234. https://doi.org/10.35145/bilancia.v6i1.1763

Fuadi, M. (2016). Determinan kecurangan Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang Dengan Konsep Fraud Triangle. Sosial, Ekonomi, Dan Humaniora, 1–200.

Hafizhah, N. S., & Akbar, F. S. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar, Integritas Mahasiswa, Dan Penyalahgunaan Teknologi Informasi Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik. Eqien-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 10(2). https://stiemuttaqien.ac.id/ojs/index.php/OJS/article/view/620

Jannah, N. W. M., Anik, M., & Sari, A. F. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar, Penyalahgunaan Teknologi Informasi dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi sebagai Calon Akuntan. 09(06), 82–90.

Latifah, A. N. (2014). Pengaruh Efikasi Diri dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kecurangan Akademik Pada Tes Tertulis Akuntansi Siswa Kelas XI Kompetensi Keahlian Akuntansi SMK Se-Kabupaten Kulon Progo Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi, 564, 1–73.

Marlyna, D., & Dewi, P. S. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Kecurangan Akademik Pada Perguruan Tinggi Di Bandar Lampung. Seminar Nasional Teknologi Informasi, Bisnis Dan Desain, 1–8.

Musta’an, M., & Wardani, H. K. (2017). Akuntansi Ditinjau dari Kacamata Syariah dan Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3(03), 181. https://doi.org/10.29040/jiei.v3i03.130

Probovury, R. A. (2015). Pengaruh Penyalahgunaan Teknologi Informasi dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan. Skripsi, 1–154.

Purwanto, D. (2016). Nilai Kepemimpinan Dalam Naskah Hikayat Maharaja Ali Koleksi Pespustakaan Nasional RI. Jurnal Manuskrip Nusantara, 640, 1–23.

Pusparisa, Y. (2019). Polemik Laporan Keuangan Garuda Indonesia. Katadata.co.id. https://katadata.co.id/ariayudhistira/infografik/5e9a51819ce2c/polemik-laporan-keuangan-garuda-indonesia

Ramadhan, A. P., & Ruhiyat, E. (2020). Kecurangan Akademik: Fraud Diamond, Perilaku Tidak Jujur, Dan Persepsi Mahasiswa. JABI (Jurnal Akuntansi Berkelanjutan Indonesia), 3(1), 13. https://doi.org/10.32493/jabi.v3i1.y2020.p13-25

Republika.co.id. (2020). BPK Temukan Laba Semu dalam Laporan Keuangan Jiwasraya. Republika.co.id. https://republika.co.id/amp/q3sm5a409

Rochmiyati, S., Widowati, & Rufaidah, D. (2022). Representasi Pengarang dan Ajaran Tamansiswa Dalam Noel Ibuk Karya Iwan Setyawan. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(2), 137–149.

Sagita, N. N., & Mahmud, A. (2019). Peran Self Regulated Learning dalam Hubungan Motivasi Belajar, Prokrastinasi dan Kecurangan Akademik. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 516–532. https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i2.31482

Suyono, N. A. (2022). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Perbankan Syariah, 2, 94–107.

Wardani, D. K., Prihatni, Y., & Wulandari, A. (2022). Pengaruh Pemahaman TRI Pantangan Tamansiswa, Sikap Moral dan Tingkat Kepercayaan Terhadap Niat Melakukan Penyelewengan Pajak. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 8(2), 212–219.

Wardani, D. K., Primastiwi, A., & Sunarti. (2021). Pengaruh Dukungan Manajemen Puncak dan Budaya Organisasi Terhadap Pemanfaatan Sistem Informasi AKuntansi Dalam Pelaporan Perpajakan. 05(02), 974–982.

Widyastuti, L., Suhaidar, & Yunita, A. (2017). Analisis Penerimaan Teknologi Financial Aggregator Cekaja.com terhadap Behavior Intention Melalui Pendekatan Teori Perilaku Rencanaan (Theory of Planned Behavior atau TPB. Indonesian Journal of Accounting and Business, 0717, 103–113.

Wijayanti, D. (2018). Pendidikan Anti Korupsi dalam Perspektif Ajaran Ki Hadjar Dewantara. Jurnal PPKn, 6(1), 1173.

Downloads

Published

2023-02-16