Pengaruh Faktor Demografi dan Faktor Psikologi Investor dalam Pengambilan Keputusan Investasi di Era Ekonomi Digital

Authors

  • Asri Nur Wahyuni STIE Bank BPD Jateng
  • Nugroho Heri Pramono STIE Bank BPD Jateng

DOI:

https://doi.org/10.32493/JABI.v4i1.y2021.p73-91

Keywords:

demographic factors, psychological factors, investation decision, chi – square test

Abstract

 Abstract

All forms of convenience in the digital economy era attract potential investors to invest, one of which is the existence of financial technology (fintech). On the other hand, technological advances have also made it easier for companies and governments to market their products and raise funds from the public. There are demographic and psychological factors in making investment decisions, especially in the digital economy era. Demographic factors reflect the characteristics of investors that are often a concern in influencing investment decisions. In addition, there are psychological factors that can also influence an investor when making investment decisions. The purpose of this study is to determine the influence of demographic factors and psychological factors of an investor in choosing investment instruments in the era of the digital economy. This study uses primary data by distributing questionnaires to respondents using google Forms. The analysis used in this study used descriptive analysis, frequency analysis, Crosstab - Chi-Square test, and hypothesis testing. Age and education as demographic factors have an influence on investment decisions. Demographic factors such as gender, marital status, and employment do not have an influence on investment decisions. Other results in this study indicate that psychological factors consisting of overconfidence, data mining, social interaction, emotion, and considering the past have an effect on investment decisions. Demographic factors with psychological factors in this study together have an influence on investment decisions.

 Keywords: demographic factors; psychological factors; investation decision

 

 Abstrak

Segala bentuk kemudahan di era ekonomi digital menjadi daya tarik bagi para calon investor untuk berinvestasi salah satunya adalah keberadaan teknologi finansial (fintech). Di sisi lain, kemajuan tekhnologi juga memudahkan perusahaan dan pemerintah untuk memasarkan produknya dan pencarian dana dari masyarakat. Terdapat faktor demografi dan faktor psikologis dalam melakukan pengambilan keputusan investasi terutama di era ekonomi digital. Faktor demografi sebagai cerminan dari karakteristik investor yang sering menjadi perhatian dalam mempengaruhi keputusan investasi. Selain itu ada faktor psikologis yang juga dapat mempengaruhi seorang investor saat mengambil keputusan investasi. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh faktor demografi dan faktor psikologis seorang investor dalam memilih instrumen investasi di era ekonomi digital. Penelitian ini menggunakan data primer dengan menyebarkan kuesioner kepada responden menggunakan google form. Analisis yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif, analisis frekuensi, Crosstab – Uji Chi Square dan uji hipotesis. Usia dan pendidikan sebagai faktor demografi memiliki pengaruh terhadap keputusan investasi. Faktor demografi berupa jenis kelamin, status pernikahan dan pekerjaan tidak memiliki pengaruh  pada keputusan investasi. Hasil lainnya dalam penelitian ini menunjukkan bahwa faktor psikologi yang terdiri dari overconfidence, data mining, social interaction, emotion dan considering the past berpengaruh terhadap keputusan investasi. Faktor demografi dengan faktor psikologis dalam penelitian ini secara bersama – sama memiliki pengaruh terhadap keputusan investasi.

 Kata Kunci : faktor demografi; faktor psikologis; keputusan investasi

References

Andrew, Vincentius & Linawati, Nanik. (2014). Hubungan Faktor Demografi Dan Pengetahuan Keuangan Dengan Perilaku Keuangan Karyawan Swasta Di Surabaya. FINESTA, Vol. 2, No. 2, 35-39.

Arafia, S.E. (2011). Perbedaan Perilaku Konsumtif pada Pria Kelompok Usia Remaja, Dewasa Awal, dan Dewasa Madya di Sinoman, Salatiga.Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga.

Artina, N., & Cholid, I. (2018). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Dan Faktor Demografi Terhadap Pengambilan Keputusan Investasi (Studi Kasus Pegawai Kantor Badan Kepegawaian Daerah Sumatera Selatan). Jurnal Keuangan Dan Bisnis, (Maret), 84–99.

Bhandari, G. R. & Deaves. (2006). â€The Demographics of Overconfidenceâ€. The Journal of Behavioral Finance,Vol.7, Pp. 5-11.

Christanti, Natalia dan Mahastanti, Linda Ariany. (2011). “Faktor – Faktor Yang Dipertimbangkan Investor Dalam Melakukan Investasi. Jurnal Manajemen Teori dan Terapan Tahun 4 No 3.

Ghozali, Imam. (2012). Analisis Multivariate Dengan aplikasi IBM SPSS. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Halim, Abdul. (2015). Analisis Investasi Di Aset Keuangan. Jakarta. Mitra Wacana Media.

Harli, Felicia Claresta, dkk (2015). “Pengaruh Financial Literacy dan Faktor Sosiodemografi Terhadap Perilaku Konsumtifâ€. Finesta. Vol.3 No.1 58–62.

Iswantoro dan Anastasia (2013). Hubungan Demografi, Anggota Keluarga dan Situasi dalam Pengambilan Keputusan Pendanaan Pembelian Rumah Tinggal Surabaya, Jurnal Finesta, Vol. 1 No. 2 124-129.

Jain, D dan Mandodt E. (2012). “Impact of Demographic Factors on Investors in Rajasthan.: Journal of Arts, Science & Commerce. Vol. 3 Issue2 (3).

Jamil, Syed Ahsan & Khan, Khaliquzzaman. (2016). Does Gender Difference Impact Investment Decisions? Evidence From Oman.

International. Journal Of Economics And Financial, Issues 6(2), 456-460.

Lin, H–W. (2011). Elucidating The Influence of Demographics and Psychological Traits On Investment Biases. World Academy of Science, Engineering and Technology Vol. 5.

Loke, Yiing-Jia. (2017). The Influence Of Socio-Demographic And Financial Knowledge Factors On Financial Management Practices Of Malaysians. International Journal Of Business And Society, Vol. 18, No. 1, 33-50

Lutfi. (2010). The Relationship Between Demographic Factors and Investment Decision In Surabaya. Journal of Economics, Business and Accountancy Ventura Vol. 13 No. 3 Desember. Hal. 213 – 224.

Nosfinger, J.R. (2010). The Psychology of Investig (Fourth Edition). Boston : Prentice Hall.

Pradhan, Subhendu Kumar dan Kasilingam, R. (2015). Corporate Action And Investment Decision: A Study Based On Demographic Characters Of Investors. Bi-Annual Journal Of Asian School Of Business Management, Vol. 8, Issue 1.

Pratiwi, Indah. (2015). Pengaruh Faktor Demografi Terhadap Jenis Investasi Dan Perilaku Investor Pasar Modal Surabaya.Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen Volume 4, Nomor 7, Juli 2015.

Puspitasari, P. N. (2014). Pengaruh Faktor Demografi Dan Faktor Psikologis Terhadap Pengambilan Keputusan Investasi Pada Reksadana. Surabaya.

Rizkiana, Yashica Putri & Kartini. (2017). Analisis Tingkat Financial Literacy Dan Financial Behavioral Mahasiswa S1 Fakultas Ekonmi Universitas Islam Indonesia, Vol. 7, No 1.

Utami, L. D., & Kartini. (2016). Faktor Demografis , Personality Traits , dan Overconfidence (Survey terhadap Investor Saham di Yogyakarta). Jurnal Siasat Bisnis, 20(2), 181–196.

Widayat. (2010). Penentu Perilaku Berinvestasi. Ekonomika – Bisnis Vol. 01 No. 02 Hal. 111 – 128.

Downloads

Published

2021-03-24