DOKUMENTASI SISTEM MANAJEMEN MUTU PADA USAHA MIKRO MANTEP KITCHEN JAYA PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.32493/al-jpkm.v2i3.13477Keywords:
Awareness, Quality Management, DocumentationAbstract
Coaching the micro-enterprises is one of the Community Service (PKM) activities at Pamulang University. This current activity is the second phase of PKM activity at Mantep Kitchen Jaya Production. The first stage is to provide guidance on awareness of quality management, which introduces and conducts gap analysis on Mantep Kitchen Jaya Production's micro-enterprises in terms of to what extent this micro-business aware of quality management. The result of the analysis is that recommendations are given to improve quality management. One of the recommendations given is that the Mantep Kitchen Jaya Production micro business needs to start implementing a documentation system in accordance with the rules of ISO 9001:2015. Therefore, the second PKM activity is to build awareness of the quality management system documentation. This second phase of activity, which was carried out for 2.5 months, implemented 3 steps: (1) Coordination and Planning, (2) Documentation Adjustment, and (3) ISO 9001 Documentation in the form of forms tailored to the needs of the business partners. With the form that is part of the documentation, the micro business owner of Mantep Kitchen Jaya Production can find out how to apply documentation to the quality management system.
References
Fajri, C., Susanto, S., Suworo, S., Sairin, S., & Tarwijo, T. (2021). Pelatihan Perencanaan Kewirausahaan Hidroponik Dan Penguatan Kelembagaan Santripreneur Di Pesantren Al Wafi Islamic Boarding School Pengasinan Depok. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 154-160.
Ganar, Y. B., Sahroni, S., Zulfitra, Z., Apriansyah, M., & Susanto, S. (2021). Manajemen Strategi Pengembangan Wisata Goa Gudawang. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 83-87.
Jamaludin, J., Rahayu, S., Sulistiani, S., Prasetyo, H., & Ishak, G. (2020). PENGENALAN STANDAR ISO DALAM MENINGKATKAN KINERJA SDM PADA YAYASAN PONDOK PESANTREN DAN PANTI ASUHAN NURUL IHSAN. Jurnal ABDIMAS Tri Dharma Manajemen, 1(2), 42-55.
Karwati, L. (2016). Prinsip Andragogi Pada Performasi Tutor Program Pendidikan Luar Sekolah. Jendela PLS, 1(1).
Lesmana, R., Sunardi, N., Hasbiyah, W., Tumanggor, M., & Susanto, S. (2019). Manajemen Alokasi Dana Desa dalam Upaya dan Strategi Mewujudkan Desa Sejahtera Mandiri di Desa Cihambulu, Kec. Pabuaran, Kab. Subang, Jawa Barat. Jurnal Abdi Masyarakat Humanis, 1(1).
Mubarok, A., Ganar, Y. B., Dinantara, M. D., Susanto, S., Zulfitra, Z., & Maddinsyah, A. (2020). Pelatihan Perpajakan Guna Menumbuhkan Ketaatan Kewajiban Perpajakan Terhadap Umkm Di Wilayah Kelurahan Cipinang Baru. Abdi Laksana, 1(3), 424-429.
Muhandri, T., Herawati, D., Budi, F. S., Nuraida, L., Koswara, S., Agista, A. Z., & Sukmawati, Y. (2016). Kesiapan usaha mikro kecil menengah pangan dalam penerapan ISO 9001: 2008 (studi kasus di Palu, Sulawesi Tengah). Agrokreatif: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 61-66.
Nainggolan, K. N., & Purwanggono, B. (2019). Proyeksi Manfaat Ekonomi dari Penerapan Standar Nasional Indonesia (SNI) dengan Menggunakan Metodologi ISO pada UMKM Garam. Pertemuan dan Presentasi Ilmiah Standardisasi, 2019, 323-332.
Putri, D. P. S., Supono, I., & Bakti, P. (2021). AWARENESS SISTEM MANAJEMEN MUTU PADA UMKM MANTEP KITCHEN JAYA PRODUCTION. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 161-166.
Sahroni, S., Susanto, S., Sutoro, M., Mukrodi, M., & Apriansyah, M. (2020). Penumbuhan Wirausaha Baru Pada Majelis Da’wah Al’adni. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2).
Sairin, S., Susanto, S., Suworo, S., Tarwijo, T., & Fajri, C. (2021). PENINGKATAN PENDAPATAN MASYARAKAT DENGAN MENUMBUHKAN JIWA WIRAUSAHA DI KAMPUNG SENGKOL RT 06/02 KELURAHAN MUNCUL KECAMATAN SETU TANGERANG SELATAN. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 337-346.
Susanto, S., Duddy Dinantara, M., Sutoro, M., & Iqbal, M. (2019). Pengantar Hukum Bisnis.
Tukiran, M. (2016). Membangun Sistem Manajemen Mutu Berdasarkan ISO 9001: 2015. Yogyakarta: LeutikaPrio.
Zulfitra, Z., Susanto, S., Mubarok, A., Sutoro, M., & Anwar, S. (2019). Manajemen Bisnis Sebagai Sarana Untuk Menumbuhkan Pengusaha-Pengusaha Baru (Studi Kasus pada PKBM Nurul Qolbi, Kota Bekasi, Jawa Barat). Jurnal Abdi Masyarakat Humanis, 1(1).