Literature Review: The Effectiveness of Electronic Word of Mouth (e-Wom) in Influencing Product Buying Interest
DOI:
https://doi.org/10.32493/fb.v6i1.2024.1-6.35428Abstract
Marketing research increasingly emphasizes the role of e-WOM in influencing consumer interest to buy products. Factors such as source credibility, number of reviews, platform type, and review content have been discussed in previous research on what influences e-WOM. This research is a descriptive qualitative research that uses literature studies as an approach. The results outline research from five journals that discuss e-WOM and how it affects consumer buying interest. These findings include the effect of the quality, quantity, and credibility of e-WOM on consumer buying interest. In the discussion, it was emphasized that consumer buying interest involves psychological, social, economic, and emotional components. E-WOM is also considered more trusting than official advertising because it utilizes aspects of identity and emotion, The result is that, by influencing the process of research, consideration, and consumer decisions, e-WOM has a positive impact on product buying interest by developing useful strategies to utilize it to achieve their business goals in the digital era.
References
Elvina, N., & Sarah, S. (2021). Pengaruh Harga Dan Electronic Word Of Mouth (Ewom) Terhadap Minat Beli Emina Kosmetik. Jurnal Indonesia Membangun, 20(1), 84-98.
Firdayulia, A., & Jamiat, N. (2021). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Terhadap Minat Beli Toko Kopi Tuku. eProceedings of Management, 8(2).
Lestari, E. D., & Gunawan, C. (2021). Pengaruh E-Wom Pada Media Sosial Tiktok Terhadap Brand Image Serta Dampaknya Pada Minat Beli. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis, Dan Sosial (EMBISS), 1(2), 75-82.
Mudarifah, S. (2020). Analisis pengaruh electronic Word Of Mouth terhadap minat beli produk kosmetik maybelline dengan brand trust sebagai variabel mediasi (studi kasus pada pengguna aplikasi Online Shop Lazada. Co. Id). PRAGMATIS, 1(1), 23-31.
Roza, A. S., & Jumhur, H. M. (2021). Pengaruh Electronic Word Of Mouth (Ewom) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Followers Akun Instagram Avoskin Beauty. eProceedings of Management, 8(6). Berndt, T. J. (2002). Friendship quality and social development. Current Directions in Psychological Science, 11, 7-10
Sinaga, B. A., & Sulistiono, S. (2020). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Dan Promosi Media Sosial Terhadap Minat Beli Pada Produk Fashion Eiger. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 8(2), 79-94.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas karya awalnya publikasi dalam jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (misalnya, dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan ( Lihat The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.