Penerapan Algoritma A* (Star) pada Lokasi Cafe Instagramable di Kota Binjai Berbasis Android

Authors

  • Elly Supiah Pane Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Samsudin Samsudin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32493/jtsi.v7i3.41917

Keywords:

Geographic System Information; Algorithm A-Star; UML; Instagramable

Abstract

The speed of an internet network makes geographic information systems easy to use by all groups, including the process of Instagrammable cafe mapping. With this system, it will help to make it easier for consumers to find cafe locations, help convey detailed cafe information and also become an Instagrammable promotional media for cafes in Binjai City. In the system design process, the method chosen as the development method is waterfall, and uses object-oriented modeling, namely UML and uses the A Star Algorithm to determine the closest distance from the user to the cafe they are going to. With this geographic information system, it will make it easier for consumers to get locations and information about Instagrammable cafes in Binjai City and also save consumers' time and become a promotional medium for the Binjai City Tourism Office and for the cafe owners.

References

Akbar, I. (2023). Dampak Kebijakan PPKM Terhadap Pelaku Usaha Café Di Kawasan Rekreasi Mon Ikeu Lhoknga Aceh Besar. Universitas Islam Negeri Ar-raniry.

Asmoro, A. Y., & Aziz, M. (2020). Potensi Pengembangan Setigi sebagai Destinasi Wisata. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 5(3), 228. https://doi.org/10.32503/jmk.v5i3.1136

Choirina, P., Darajat, P. P., & Maksudi, M. (2023). Sistem Informasi Persediaan Barang Berbasis Android Pada Toko Sinar Baru Kepanjen Menggunakan Metode Waterfall. Prosiding SENDIKO (Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Masyarakat Bidang Ilmu Komputer), 2.

Dewa, Y. S., & Rachmadi, M. (2023). Sistem Informasi Kepegawaian Pada PT Sumber Medika Persada. Jurnal Teknologi Sistem Informasi, 4(1), 40–49.

Hawari, Z. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Bisnis Dikalangan Mahasiswa Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Pada Mahasiswa Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN Ar-Raniry Banda Aceh). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Inayah, A. M., Resti, N. C., & Ilmiyah, N. F. (2023). Analisa perbandingan algoritma floyd-warshall dan algoritma dijkstra untuk penentuan rute terdekat. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 146–155.

Irsyadi, F. Y. Al, Priambadha, A. P., & Kurniawan, Y. I. (2020). Game Edukasi Bahasa Arab untuk Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar Islam Terpadu Nahdlatul Ulama Cepogo. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), Volume 10(April), 12. https://doi.org/10.34010/jamika.v10i1

Juan Hade Guna, J. (2022). Analisis Semiotik Foto Jurnalistik Dalam Konten Citizen Journalism Pada Akun Instagram@ Berita Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Kurniawan, T., Samsudin, S., & Triase, T. (2021). Implementasi Layanan Firebase pada Pengembangan Aplikasi Sewa Sarana Olahraga Berbasis Android. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 6(1), 13. https://doi.org/10.32493/informatika.v6i1.10270

Marcelina, D., & Yulianti, E. (2020). Aplikasi pencarian rute terpendek lokasi kuliner khas Palembang menggunakan algoritma Euclidean Distance dan A*(Star). Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi Dan Komputer), 9(2), 195–202.

Mustaqov, M. A., & Megawaty, D. A. (2020). Penerapan Algoritma A-Star Pada Aplikasi Pencarian Lokasi Fotografi Di Bandar Lampung berbasis Android. Jurnal Teknoinfo, 14(1), 27–34.

Nasution, M. I., Fadlil, A., & Sunardi, S. (2021). Perbandingan Metode Smart dan Maut untuk Pemilihan Karyawan pada Merapi Online Corporation. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 8(6), 1205. https://doi.org/10.25126/jtiik.2021863583

Ningsih, S. D. (2021). Implementasi Aplikasi Pembayaran Spp Pada Tk Al-Hidayah Tangerang. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset Dan Observasi Sistem Komputer, 8(1), 1–7.

Putra, A. A., Santosa, A., & Nilasari, P. F. (2019). Kajian Perbandingan Kenyamanan Ruang Desain Interior Kafe yang Instagramable di Surabaya (Studi Kasus: Carpentier Kitchen dan Threelogy Coffee). Intra, 7(2), 933–941.

Rafikasari, Z. (2023). Translating Articles at Jogja Translator.

Samsudin, S., Irawan, M. D., & Harahap, A. H. (2019). Mobile App Education Gangguan Pencernaan Manusia Berbasis Multimedia Menggunakan Adobe Animate Cc. Jurnal Teknologi Informasi, 3(2), 141. https://doi.org/10.36294/jurti.v3i2.1009

Septiana, R. D., Punkastyo, D. A., & Nugroho, N. (2022). Implementasi Algoritma Greedy dan Algoritma A* Untuk Penentuan Cost Pada Routing Jaringan. KLIK: Kajian Ilmiah Informatika Dan Komputer, 3(2), 181–187.

Setiawan, C., & Tampubolon, L. H. (2020). The relationship between the level of satisfaction on the growth of Instagramable Place and Motivation of the Users in increasing Income. Jurnal Administrasi Bisnis, 9(2), 93–100. https://doi.org/10.14710/jab.v9i2.31848

Sumiati, M., Abdillah, R., & Cahyo, A. (2021). Pemodelan Uml Untuk Sistem Informasi Persewaan Alat Pesta. Jurnal Fasilkom, 11(2), 79–86.

Susilawati, S., Rizky, R., Setiyowati, S., & Pratama, A. G. (2020). Penerapan Metode A* Star Pada Pencarian Rute Tercepat Menuju Destinasi Wisata Cagar Budaya Menes Pandeglang. Geodika J. Kaji. Ilmu Dan Pendidik. Geogr, 4(2), 192–199.

Tanjaya, N. (2022). Penggunaan Media Sosial Instagram sebagai Eksistensi Diri Bagi Generasi Z di DKI Jakarta. KALBISIANA Jurnal Sains, Bisnis Dan Teknologi, 8(3), 2917–2924.

Published

2024-07-31

How to Cite

Pane, E. S., & Samsudin, S. (2024). Penerapan Algoritma A* (Star) pada Lokasi Cafe Instagramable di Kota Binjai Berbasis Android. Jurnal Teknologi Sistem Informasi Dan Aplikasi, 7(3), 1063–1071. https://doi.org/10.32493/jtsi.v7i3.41917