ETIKA DAN KODE ETIK STAF DI KANTOR DESA SUKARAME, PANDEGLANG

Authors

  • Pendi Ahmad
  • Nurhayati Nurhayati
  • Dyas Mulyani Benazir

DOI:

https://doi.org/10.32493/pbs.v2i2.23149

Abstract

ABSTRACK

 

Ethics has been taught since school, but in social life sometimes we forget to apply it. A person's ethics can be good or bad when interacting with other people, especially when a staff member communicates with customers or clients who come to the company, as well as government office staff who are serving citizens. So that ethics is very important to learn and the staff's code of ethics is also very necessary to be applied, so as not to get complaints from customers or clients who come to the company, as well as residents who come to government offices.

One of the government offices that serve the community is the Sukarame Village Office, Carita District, Pandeglang Regency, the staff at the Sukarame Village office in providing services to the community. Always pay attention to ethics and code of ethics as a staff. But sometimes because of the large number of residents who come at the same time and the number of staff who are not many, the staff becomes overwhelmed and ignores ethics. So it is necessary to remind again of the importance of ethics and code of ethics to be applied in providing services to the community so that services become better. The method of implementing Community Service activities is dialogue-participatory education by explaining the importance of studying ethics and complying with the code of ethics applied at the Sukarame Pandeglang Village Office. In addition, this activity also involved staff from the Sukarame Village Office.

The results of this activity were explained to the staff regarding ethics in providing services. Besides that, it also raises staff awareness to comply with the code of ethics applied at the Sukarame Village Office, because ethical values should be the main goal in social life to become moral and ethical.

 

Keywords: Ethics, Code of Ethics, and Staff

 

 

ABSTRAK

 

Etika telah diajarkan sejak di bangku sekolah, namun dalam hidup bermasyarakat terkadang lupa untuk menerapkannya. Etika seseorang dapat baik atau tidak dapat dilihat saat berinteraksi dengan orang lain, terutama saat seorang staf berkomunikasi dengan pelanggan atau klien yang datang ke perusahaan, selain itu juga staf kantor pemerintahan yang sedang melayani warga. Sehingga etika sangat penting untuk dipelajari dan kode etik staf juga sangat perlu untuk diterapkan, agar tidak mendapatkan komplain dari pelanggan atau klien yang datang ke perusahaan, begitu juga warga yang datang ke kantor pemerintahan.

Salah satunya kantor pemerintahan yang melakukan pelayan kepada masyarakat yaitu Kantor Desa Sukarame Kecamatan Carita Kabupaten Pandeglang, para staf di kantor Desa Sukarame ini dalam melakukan pelayanan kepada masyarakat selalu memperhatikan etika dan kode etik sebagai seorang staf. Namun terkadang karena banyaknya warga yang datang di waktu yang bersamaan dan jumlah staf yang tidak banyak membuat staf kewalahan dan mengabaikan etika. Sehingga perlu untuk mengingatkan kembali akan pentingnya etika dan kode etik untuk diterapkan dalam melakukan pelayanan kepada masyarakat agar pelayanan menjadi lebih baik.  Metode pelaksanaan kegiatan Pengabdian Pada Masyarakat bersifat edukasi dialog-partisipatif dengan cara menerangkan mengenai pentingnya mempelajari etika dan mematuhi kode etik yang diterapkan di Kantor Desa Sukarame Pandeglang. Selain itu, kegiatan ini juga melibatkan staf Kantor Desa Sukarame.

Hasil kegiatan ini para staf dijelaskan mengenai etika dalam melakukan pelayanan. Disamping itu juga menumbuhkan kesadaran staf untuk mematuhi kode etik yang diterapkan di Kantor Desa Sukarame, karena nilai etika sudah seharusnya menjadi tujuan utama dalam hidup bermasyarakatagar menjadi bermoral dan beretika.

 

Kata Kunci: Etika, Kode Etik, dan Staff

Downloads

Published

2022-07-30