PELATIHAN PEMBUATAN MATERI PEMBELAJARAN DIGITAL DAN PENGGUNAAN GOOGLE CLASSROOM UNTUK GURU-GURU SMK
DOI:
https://doi.org/10.32493/.v1i1.9830Abstract
ABSTRACT
The partner of this Community Service activity is SMK Triguna 1956 Jakarta. The problem faced by partners at this time is how to organize teaching and learning activities online effectively and efficiently during the Covid-19 pandemic. There were many teachers of SMK Triguna 1956 Jakarta who were still constrained and had difficulties in organizing teaching and learning activities online using applications based on Information & Communication Technology (ICT). The obstacles faced were how to make effective digital learning materials for students of SMK Triguna 1956 Jakarta and the use of Google Classroom teaching media. Activities carried out in providing solutions to these problems were by providing training to teachers of SMK Triguna 1956 on how to make digital learning materials and the use of Google Classroom teaching media. The method used in this training is a case study of making digital learning materials and creating classes in Google Classroom. As a result of this training, the teachers of SMK Triguna 1956 Jakarta gained additional knowledge in conducting online teaching and learning activities, namely creating digital learning materials and using Google Classroom.
Keywords: Learning Materials, Google Classroom, Teaching Media, SMK Teachers, and Online
ABSTRAK
Mitra dari kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat ini adalah SMK Triguna 1956 Jakarta. Permasalahan yang dihadapi mitra saat ini adalah bagaimana menyelenggarakan kegiatan belajar mengajar secara daring (online) saat pandemik Covid-19 secara efektif dan efisien. Banyak didapati guru-guru SMK Triguna 1956 Jakarta yang masih terkendala dan mengalami kesulitan dalam menyelenggarakan kegiatan belajar mengajar secara daring menggunakan aplikasi-aplikasi berbasis Teknologi Informasi & Komunikasi (TIK). Kendala yang dihadapi seperti bagaimana membuat materi pembelajaran digital yang efektif bagi siswa-siswi SMK Triguna 1956 Jakarta dan penggunaan media ajar Google Classroom. Kegiatan yang dilakukan dalam memberikan solusi dari permasalahan tersebut adalah dengan memberikan pelatihan kepada guru-guru SMK Triguna 1956 tentang bagaimana membuat materi pembelajaran digital dan penggunan media ajar Google Classroom. Metode yang digunakan dalam pelatihan ini adalah studi kasus pembuatan materi pembelajaran digital dan pembuatan kelas di Google Classroom. Hasil dari pelatihan ini, guru-guru SMK Triguna 1956 Jakarta mendapatkan tambahan pengetahuan dalam menyelenggarakan kegiatan belajar mengajar secara daring yaitu membuat materi pembelajaran digital dan penggunaan Google Classroom.
Kata Kunci: Materi Pembelajaran, Google Classroom, Media Ajar, Guru-Guru SMK, dan
Daring