Outer Code Mixing in Whatsapp Banten Sinergi Group (Sociolinguistic Study)
DOI:
https://doi.org/10.32493/piktorial.v4i2.25039Abstract
This study aims to describe outer code mixing as a medium for interacting between teenagers in the WhatsApp group and the factors behind the outward code mixing. In this study, a qualitative descriptive method was used. The data in this survey is in the form of a description, namely a dialogue between members within the Banten Sinergi WhatsApp Group in which there is mixed code outside. There were 29 data taken in the Banten Sinergi WhatsApp Group in May 2019—July 2019. The results of this study were that there were 20 speech data containing words or clauses in English and 6 speech data containing words in Arabic. The background factor for the occurrence of outer code mixing in the Banten Sinergi WhatsApp Group is the linguistic factor and the attitude of the speakers.
References
Abd Rahman, R., & Zaini, A. R. (2020). Bidang pengajian Bahasa Arab dan kaitannya dengan
bidang Sosiolinguistik di Malaysia: Analisis Matrik Keutamaan.: Arabic Language Studies and its relation to the Sociolinguistics Studies in Malaysia: A Prioritization Matrix Analysis, e-Jurnal Bahasa dan Linguistik (e-JBL), 2(1), 37-54.
Ala, M. M., & Qutni, D. (2019) Interferensi fonologis dan gramatikal siswa kelas VII MTs N 1
Kudus dalam pembelajaran bahasa Arab (kajian sosiolinguistik), Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 84-94.
Alfarisy, F. (2020. Kajian Budaya: Kebijakan Bahasa di Tengah Pandemi Covid19, Anuva: Jurnal
Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 4(3), 343-353.
Alfarisy, F. (2021). Kebijakan Pembelajaran Bahasa Inggris di Indonesia dalam Perspektif
Pembentukan Warga Dunia dengan Kompetensi Antarbudaya, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 303-313.
Amaliah, A. T. (2022). Diskriminasi Terhadap Zainichi Dalam Novel Go Karya Kazuki
Kaneshiro (金城一紀): Tinjauan Sosiologi Sastra= Discrimi-Nation Against Zainichi In The Novel Go Written By Kazuki Kaneshiro (金城 一 紀): An Overview Of Literary Sociology (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).
Amelia, A., & Rudiansyah, R. (2021). Digitalisasi dan Pembelajaran Bahasa di Era Digital.
Amri, Y. K. (2019). Alih kode dan campur kode pada media sosial, In Prosiding Seminar
Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia II (Vol. 2, pp. 149-154), FBS Unimed Press.
Arsanti, M., & Setiana, L. N. (2020). Pudarnya Pesona Bahasa Indonesia di Media Sosial
Sastra, dan Pengajarannya, 4(1), 1-12.
Astawa, I. N. T. (2021). Bahasa Daerah dalam Kebhinekaan Bangsa Indonesia, Dharma Sastra:
Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Daerah, 1(2), 98-106.
Chaer, Abdul & Leonie Agustina. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal, Jakarta, Rineka
Cipta.
Dewi, P., & Damanik, M. S. (2019). Analisis Campur Kode dalam Acara Talk Show “Mata
Najwa†Episode “Indonesia Rumah Kitaâ€, In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia II (Vol. 2, pp. 89-94), FBS Unimed Press.
Dhairyya, A. P., & Herawati, E. (2019) Pemberdayaan Sosial dan Ekonomi pada Kelompok
Penyandang Disabilitas Fisik di Kota Bandung, Umbara, 4(1), 53-65.
Dini, J. P. A. U. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun di Indonesia, Jurnal Obsesi:
Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860-1869.
Febriyanti, V. (2019). Ragam Bahasa Pedagang Keliling Di Desa Paciran Kabupaten Lamongan,
Kajian Sosiolinguistik, (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Ferinia, R., Kurniullah, A. Z., Naipospos, N. Y., Tjiptadi, D. D., Gandasari, D., Metanfanuan,
T., ... & Purba, B. (2020). Komunikasi Bisnis, Yayasan Kita Menulis.
Fitriani, S., Yuhafliza, Y., & Nurlaili, N. (2021). Analisis Campur Kode dalam Interaksi
Masyarakat di Pasar Kota Juang Kabupaten Bireuen, Aliterasi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan sastra Indonesia, 2(1), 59-65.
Gereda, A. (2020) Keterampilan Berbahasa Indonesia: Menggunakan Bahasa Indonesia secara
Baik dan Benar, Edu Publisher.
Heryanto, G. G. (2018). Media Komunikasi Politik, IRCiSoD.
Hidayah, N. (2018). Negosiasi identitas kultural melalui bahasa, Jurnal Ilmiah Ar-Risalah:
Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 16(1), 15-37.
Hidayatullah, A. (2018). Analisis kesalahan diksi pada karangan siswa kelas IX SMP Islam Daar
El-Arqam Tangerang, El Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 41-50.
Ismawati, D., & Supriyanto, H. (2020). Register Sepak Bola Dalam Buku Sepak “Dolar†Bola
Karya Amir Machmud Ns. Jurnal Ilmiah Buana Bastra, 7(1), 1-8.
Juidah, I. (2019). Sosiologi Sastra Tokoh Utama Dalam Novel Petualangan Tom Sawyer Karya
Mark Twain, Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 122-129.
Kurniawati, S. I. (2019). Tinjauan Sosiolinguistik Keigo dalam Manga de Manabu Nihongo Kaiwa
Jutsu, Japanese Research on Linguistics, Literature, and Culture, 2(1), 60-76.
Kusmana, S., Kuntarto, E., Suhartono, S., & Boeriswati, E. (2018). Cerdas Berbahasa: Bahasa
Indonesia untuk Perguruan Tinggi.
Kusumastuty, M. I. (2019). August, Penggunaan Bahasa Indonesia, Bahasa Daerah, Dan Bahasa
Inggris Dalam Status Di Media Sosial Facebook, In Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, dan Seni (Sesanti) (pp. 448-456).
Kusumawati, T. I. (2018). Peranan Bahasa Indonesia dalam Era Globalisasi, NIZHAMIYAH, 8(2).
Listyaningrum, L. (2021). Campur Kode dalam Review Produk Kecantikan oleh Ririe Prams di
YouTube, Caraka, 7(2), 94-103.
Mahsun. (2012). Metode Penelitian Bahasa, Jakarta, PT Raja Grafindo Persada.
Muyassaroh, M. (2020). Pemartabatan Bahasa Indonesia Melalui Pemakaian Kalimat Bahasa
Indonesia Standar Mahasiswa dan Dosen IAIN Tulungagung, BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 91-110.
Naldi, H. (2018). Perkembangan Kognitif, Bahasa Dan Perkembangan Sosioemosional Serta
Implikasinya Dalam Pembelajaran, Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 5(2), 102-114.
Nurdiniawti, M. (2020) Penggunaan Media Flash Cards Untuk Meningkatkan Penguasaan
Kosakata Bahasa Inggris Dan Bahasa Arab, AL-AF'IDAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 4(1), 35-50.
Nurlianiati, M. S., Hadi, P. K., & Meikayanti, E. A. (2019). Campur Kode dan Alih Kode dalam
Video Youtube Bayu Skak, Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 1-8.
Nurpratiwiningsih, L., & Maknun, M. J. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Penggunaan
Bahasa Indonesia Bagi Masyarakat, Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(02), 43-48.
Putri, F. N. (2020). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal
Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 16-24.
Rahmat, W. (2018). Linguistik dan Psikolinguistik, Hubungan Psikologi dengan Linguistik dan
Objek Kajian Psikolinguistik.
Riana, R. (2021). Analisis Linguistik Kontrastif Dalam Mengatasi Kesulitan Guru Bahasa
Indonesia Di Kabupaten Nias, Warta Dharmawangsa, 15(1), 95-103.
Rosdiana, L. A., Sunendar, D., & Damaianti, V. S. (2021). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam
Tuturan Bahasa Indonesia Oleh Mahasiswa Fakultas Pertanian Universitas Winaya Mukti, Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 178-188.
Rosnaningsih, A. (2019). Analisis Campur Kode dan Alih Kode Bahasa Inggris ke dalam Bahasa
Indonesia pada Novel Wandu Berhentilah Menjadi Pengecut Karya Tasaro, Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 25-32.
Septiani, D. (2021). Kata Serapan Dan Istilah Asing Joko Widodo dalam Debat Calon Presiden
Dan Wakil Presiden 2019, Basastra, 10(1), 55-72.
Septiani, D., & Manasikana, A. (2020). Campur Kode Pada Akun Instagram@ Demakhariini
(Kajian Soiolinguistik), Basastra, 9(3), 226-243.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa, Yogyakarta, Duta Wacana
Universty Press.
Sufiani, S., & Pujiati, T. (2018). Alih Kode dan Campur Kode pada Santriwati Ponpes Alquran
Nurmedina di Pondok Cabe Tangerang Selatan, Jurnal Sasindo Unpam, 6(1), 1-24.
Sunarni, N. (2018). Campur Kode Dalam Kalimat Hibrid Komunikasi Antarpribadi: Kasus
Mahasiswa Program Studi Sastra Jepang Fakultas Ilmu Budaya Universitas Padjadjaran, Jurnal Bahasa Asing, 14(14), 129.
Sundoro, B. T., Suwandi, S., & Setiawan, B. (2018). Campur Kode Bahasa Jawa Banyumasan
dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Kejuruan, “RETORIKA" jurnal bahasa, Sastra dan pengajarannya, 11(2), 129-139.
Suwito. (1983). Sosiolinguistik Teori Dan Problema, Surakarta, Fakultas Sastra universitas
Sebelas Maret Surakarta.
Thobroni, M., & Zulaeha, I. (2020). August, Kamus Elektronik Anak Sebagai Konservasi Bahasa
Daerah Dan Media Pembelajaran Elektronik Di Era Pandemik Covid 19, In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 1, No. 01, pp. 188-195).
Tololiju, A. J., & Marentek, A. (2018). Campur Kode Pada Media Sosial “Facebookâ€, Jurnal
Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 3(3).
Winata, N. T. (2021). Pembinaan Bahasa Indonesia Yang Baik dan Benar Di Kalangan Mahasiswa
di Era Milenial Melalui Media Sosial, Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 267-275.
Wijana, I Dewa Putu, & Muhammad Rohmadi. (2013). Sosiolingustik Kajian Teori dan Analisis,
Yogyakarta, Pustaka Pelajar.
Wulandari, E. (2018). Penguatan nilai budi pekerti melalui tradisi rasulan Gunungkidul, Habitus:
Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(1), 139-150.
Zhang, L., & Sartini, N. W. (2021). Campur Kode pada Profil Kementerian Luar Negeri Indonesia
Versi Web Resmi dalam Kerangka Teori Markedness Model: Kajian Sosiolinguistik, Etnolingual, 5(1).