Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis Pada Rubrik “Keluarga” Surat Kabar Kedaulatan Rakyat Edisi 16 Februari 2020

Authors

  • Muhammad Alfian Hermawan Universitas Ahmad Dahlan
  • Lilis Ferawati Universitas Ahmad Dahlan
  • Risma Citra Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.32493/piktorial.v2i2.7639

Abstract

This study aims to determine the mistakes in the Indonesian language in the field of syntax in the Kedaulatan Rakyat newspaper. The date source of this research is the family rubric in the Kedaulatan Rakyat newspaper, February 16, 2020 edition. In this study, the methods and data collection techniques use the note note method. The references used in this study are the Big Indonesian Dictionary online (KBBI), the Indonesian Spelling General Guidelines Acronym (PUEBI) and the opinions of experts conveyed through research relevant to this research. From the results of the analysis there were 9 syntactic language errors in the Kedaulatan Rakyat newspaper rubric of this family. Including 6 redundant words, 2 inappropriate word choice, and 1 anaphora (inaccurate cross-references).

 

Keywords: Error, Language, Field, Syntactic, Newspaper

References

Amri, Yusni Khairul. 2015. Bahasa Indonesia : Pemahaman Dasar-Dasar Bahasa Indonesia. Yogyakarta : Atap Buku

Chaer, Abdul.2009. Sintaksis Bahasa Indonesia :Pendekatan Proses. Jakarta : Rineka Cipta.

Djago Tarigan, 1997. Pendidikan dan Bahasa Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Universitas Terbuka.

Kridalaksana, Harimurti. 2008. Kamus Linguistik. Edisi Keempat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Mahsun. 2019. Metode Penelitian Bahasa: Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya. Depok: Raja Grafindo Persada.

Natalia, E., & Lubis, F. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis Pada Penulisan Teks Eksposisi Siswa Kelas X Sma Negeri 7 Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017. Basastra, 6(2), 60. https://doi.org/10.24114/bss.v6i2.6377.

Nisa, K. 2018. Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Berita Dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261

Nurhadi, Roekhan. 1990. Dimensi-dimensi dalam Belajar Bahasa kedua. Bandung: Sinar Baru.

Ramlan. 2005. Sintaksis. Yogyakarta: C.V. Karyono.

Sudaryanto. 2016. Matahari yang Terlupakan: Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 4(2), 166-171. https://doi.org/10.21831/jppfa.v4i2.12422.

Sudaryanto. 2017. Studi tentang Perkembangan Bahasa Indonesia di Tiongkok dan Dampak Kesarjanaan Tiongkok bagi Pengajaran Bahasa Indonesia. Kajian Linguistik dan Sastra, 26(1), 61-70. http://dx.doi.org/10.23917/kls.v26i1.4083.

Sudaryanto. 2018a. Tiga Fase Perkembangan Bahasa Indonesia (1928-2009): Kajian Linguistik Historis. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 1-16. https://doi.org/10.21009/AKSIS.020101.

Sudaryanto. 2018b. Dari Sumpah Pemuda (1928) sampai Kongres Bahasa Indonesia I (1938): Kajian Linguistik Historis Sekitar Masa-Masa Prakemerdekaan. Kajian Linguistik dan Sastra, 3(2), 100-108. http://dx.doi.org/10.23917/kls.v3i2.5558.

Sudaryanto, dkk. 2019. Politics of Language in Indonesia (1975-2015): Study of History and Language Policy. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 129-139. https://doi.org/10.21009/AKSIS.030113.

Sudaryanto, dkk. 2020. Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2), 78-93. https://doi.org/10.24114/kjb.v9i2.18379.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Downloads

Published

2020-11-11

Issue

Section

PIKTORIAL l Journal of Humanities