PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM PEMBELAJARAN PKN DI SEKOLAH DASAR (SD)
Keywords:
Pendidikan Pkn, Cooperative Learning, Pembelajaran PknAbstract
Pendidikan merupakan ukuran terpenting bagi kemakmuran sesebuah negara, kerana ia memainkan peranan yang sangat penting dalam meningkatkan sumber manusia. Salah satu mata pelajaran yang wajib diajarkan kepada murid sekolah rendah ialah Pendidikan Kewarganegaraan (PKN). Ia memberi tumpuan kepada mendidik warganegara yang boleh memahami dan melaksanakan hak dan tanggungjawab mereka untuk menjadi warganegara yang intelek, berkelayakan dan individu. Gaya penulisan yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah menggunakan pendekatan kajian literatur atau literatur. Kajian literatur ini mengambil data menggunakan sumber perpustakaan, kajian lepas, dan rujukan yang berkaitan dengan topik seperti jurnal, buku, dan artikel, serta rujukan lain yang berkaitan dengan topik yang penulis bincangkan dalam kajian ini dan mengendalikannya dengan baik. kajian ini menunjukkan hasil bahawa teknik ini juga diperlukan dalam pembelajarn PKN di sekolah-sekolah. Ini bagi membantu pelajar memahami teknik yang diajar dan mengurangkan beban guru untuk menerangkan sesuatu kepada mereka seperti dalam kumpulan kecil. Untuk kumpulan: Seseorang yang tidak tahu atau tidak tahu. Sokongan atau kefahaman daripada ahli kumpulan lain yang sudah memahami bahan khususnya dalam mata pelajaran PKN. Oleh itu, kumpulan kecil bekerjasama untuk memahami antara satu sama lain dan membawa kefahaman kepada ahli kumpulan. Pembelajaran kolaboratif dapat meningkatkan kemahiran dan hasil pembelajaran pelajar dengan saling membantu dan bekerjasama untuk memahami bahan khususnya masyarakat.
References
Baehaqi, M. L. (2020). Cooperative Learning Sebagai Strategi Penanaman Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 157–174. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i1.26385
Hanurawan, F., & Soetjipto, B. (2009). Pengembangan Buku Panduan Guru Untuk Pembelajaran PKn SD/MI Melalui Berbagai Model Cooperative Learning. Jurnal Sains Psikologi, 1(2), 1–14.
Metode, M., Learning, C., Pendidikan, P., Islam, A., Fathudin, S., & Widodo, A. (n.d.). 4
Wahanani, S., & Belajar, H. (2016). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Stad. 13(2).