Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Layanan Pengiriman Barang Ke Mancanegara Melalui Media Sosial
DOI:
https://doi.org/10.32493/jpkpk.v6i3.28736Keywords:
komunikasi, periklanan, pemasaran, promosi.Abstract
Semakin maraknya persaingan yang ketat pada jasa layanan pengiriman barang ke mancanegara maka Master Bagasi berusaha untuk menjadi pemenangnya. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk menggali strategi komunikasi pemasaran yang digunakan Master Bagasi dalam menarik pelanggan baru dan mempertahankan loyalitas pelanggan. Penelitian ini menggunakan teknik analisis data kualitatif dengan menggunakan teknik wawancara pada empat narasumber, observasi dan dokumentasi sebagai metode pengumpulan datanya. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa strategi komunikasi pemasaran Master Bagasi menggunakan advertising dengan menggunakan iklan berbayar di Facebook, dan iklan tidak berbayar berupa postingan konten menarik di Instagram, Facebook dan Tiktok; sales promotion berupa pemberian free charge pada jasa titip beli, charge, dan pick up; personal selling berupa komunikasi yang aktif, sopan dan amanah sehingga terjalin kedekatan emosional yang menimbukan rasa nyaman dan tidak segan dalam bertransaksi; word of mouth merupakan komunikasi pemasaran yang ampuh dimana pelanggan memberikan informasi kepada rekan dan kerabatnya atas pelayanan Master Bagasi.
The more intense the competition in the service of shipping goods to foreign countries, the more the Master Bagasi tries to be the winner. As a result, the purpose of this research is to delve into Master Bagasi’s marketing communication strategies for attracting new customers and increasing customer loyalty. As data collection methods, the study employs qualitative data analysis techniques on four sources, as well as observation and documentation.The results of this research stated that the marketing communication strategy used by Master Bagasi uses advertising using paid advertising on Facebook and non-paid advertising in the form of interesting content posting on Instagram, Facebook, and Tiktok; sales promotion in the way of giving free charges on the purchase, charge, and pick-up of services; personal selling as active, polite, and confident communication so that the emotional closeness boosts the feeling of comfort and not hesitating in transactions; and word of mouth is a powerful marketing communication in which customers provide information to colleagues and relatives on the services of Master Bagasi.
References
Agustianti, R., Andriani, A. D., Nussifera, L., Wahyudi, Angelianawati, L., Meliana, I., Sidik, E. A., Nurlaila, Q., Simarmata, N., Himawan, I. S., Pawan, E., Ikhram, F., Ratnadewi, & Hardika, I. R. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif. TOHAR MEDIA.
Amalina Mubarokah, Sri Wahyuni, M. Z. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Osingdeles). Pendidikan Ekonomi, 16 Nomor 1, 98–104. https://doi.org/10.19184/jpe.v16i1.24614
Ariestuti, N. K. M., Luh, N., Purnawan, N. L. R., & Pradipta, A. D. (2022). Pemanfaatan Tren Tagar Welcome to Indonesia Pada Tiktok Sebagai Sarana Kritik Sosial Generasi Y dan Z. Jurnal Ilmu Komunikasi Medium, 3(2).
Bachtiar, I. (2015). Diaspora Indonesia : Bakti Untuk Negeriku. Kompas.
Banjarnahor, A. R., Purba, B., Sudarso, A., Sahir, S. H., Munthe, R. N., Kato, I., Gandasari, D., Purba, S., Muliana, M., Ashoer, M., Tjiptadi, D. D., Hendra, H., Simarmata, H. M. P., Berlien, R., & Hasyim, H. (2021). Manajemen Komunikasi Pemasaran. Yayasan Kita Menulis.
Creswell, J. W. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
Fadillah, H. N., Desvianda, F., & Maulana, M. A. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Street Food di Jalan Lengkong Kecil Kota Bandung dalam Menarik Perhatian Pengunjung. Jurnal Manajemen Kompete, 5(2), 30–37.
Febriani, N. S., & Dewi, W. W. A. (2018). Teori dan Praktis: Riset Komunikasi Pemasaran Terpadu. UB Press.
Feby, D. (2022). 4 Contoh Teknik Analisis Data Kualitatif yang Akurat. DQLab. https://www.dqlab.id/4-contoh-teknik-analisis-data-kualitatif-yang-akurat#:~:text=Salah satu teknik pengolahan data,sebuah produk atau kebutuhan customer.
Firmansyah, M. A. (2020). Komunikasi Pemasaran. PENERBIT QIARA MEDIA.
Huwaida, H. (2019). Statisika Deskriptif. Poliban Press.
Khairunnisa, H., Dharta, F. Y., & Poerana, A. F. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Baso Aci Tulang Rangu Albara Melalui Instagram. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 7(1), 146–154. https://doi.org/10.58258/jisip.v7i1.4097/http
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran edisi 12 Jilid 1. & 2.Jakarta: PT. Indeks. (12 Jilid 1). PT Index.
Kunasiroh, Chumaison, W., & Hartini, S. (2023). Implementasi Bauran Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Perolehan Siswa Baru di Madrasah Ibtidaiyah Unggulan Miftahul Huda Tumang, Boyolalli. Digikom, 03(01), 1–10.
Kurnia, N. (2022). Pentingnya Komunikasi Eksternal Bagi Bisnis. HR NOTE Indonesia. https://id.hrnote.asia/orgdevelopment/pentingnya-komunikasi-eksternal-bagi-bisnis-220819/#:~:text=Jika komunikasi eksternal adalah apa,tiap anggota dalam departemen perusahaan.
Kurniadji, S. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Kegiatan Pemasaran Produk Consumer Goods PT Expand Berlian Mulia di Semaran. Jurnal Komunikasi, 8(1), 83–98.
Lesmana, R., Sunardi, N., & Kartono. The Effect of Financing and Online Marketing on MSMEs Income Increasing at Intermoda Modern Market BSD City Tangerang Selatan. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 5(7), 25-34
Lesmana, R., & Sunardi, N. (2021). Futuristic Leadership Through PEKA Analysis Approach. HUMANIS (Humanities, Management and Science Proceedings), 2(1).
Maramis, M. I. H. (2022). MES dan Bank Indonesia Bekali Diaspora Indonesia dengan Kewirausahaan. MES Masyarakat Ekonomi Syariah. https://www.ekonomisyariah.org/blog/2022/09/27/mes-dan-bank-indonesia-bekali-diaspora-indonesia-dengan-kewirausahaan/
Pearce II, J. A., & Robinson, R. B. (2018). Manajemen Strategis Edisi 12. Salemba Empat.
Prayitno, Y. R., Yusup, P. M., & Suminar, J. R. (2023). Implementasi Sales Promotion dan Field Marketing Chatime Indonesia dalam Menciptakan Customer Brand Experience. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 247–256.
Rabbani, D. B., Diwyarthi, N. D. M. S., Muliyati, A, M. U., Hadawiah, Sari, Y. P., Sukrin, Haryanti, I., Santoso, M. H., Ardani, W., & Salehan. (2023). Komunikasi Pemasaran. Global Eksekutif Teknologi.
Riofita, H., & Harsono, M. (2019). Komunikasi Words of Mouth dalam Bidang Pemasaran : Sebuah Kilas Balik Teori. Eklektik : Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(2), 273. https://doi.org/10.24014/ekl.v2i2.8451
Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., Astiti, K. A., Hikmah, N., & Fasa, M. I. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Zahir Publishing.
Suryana, M. (2022). Peran Komunikasi Pemasaran dan Format Siaran Terhadap Minat Mahasiswa untuk Menjadi Penyiar Radio PRO 2 FM Bandung. Visionist, 11(2).
Sunardi, N., & Lesmana, R. (2020). Konsep Icepower (Wiramadu) sebagai Solusi Wirausaha menuju Desa Sejahtra Mandiri (DMS) pada Masa Pandemi Covid-19. JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma), 4(1).
Ummah, S. M., Hermansyah, T., & Nasichah. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu pada Pada Promosi Film Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(1), 52–60.
Wangsa, I. N. W., Rahanatha, G. B., Yasa, N. N. K., & Dana, I. M. (2022). Promosi Penjualan untuk Membangun Electronic Word of Mouth Mendorong Pengambilan Keputusan Pembelian. Penerbit Lakeisha.
Yasmin, R. A. (2020). Komunikasi Verbal VS Komunikasi Non-Verbal. Binus University. https://binus.ac.id/malang/2020/06/komunikasi-verbal-vs-komunikasi-non-verbal/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Open Access
Jurnal Pemasaran Kompetitif is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of agroindustry.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.