Analisis Dana Zakat dan Pendapatan Non Halal terhadap Corporate Social Responsibility Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia Tahun 2017-2021

Authors

  • Gina Listiyaningsih Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.32493/amq.v1i1.31693

Keywords:

Corporate Social Responsibility, Zakat Funds, Non-Halal Income

Abstract

Corporate Social Responsibility (CSR) is a corporate social responsibility obligation and a concept or action carried out by a company as a form of social responsibility and the surrounding environment with various programs carried out so as to create a good image for the company itself. This study aims to test and prove the analysis of zakat funds and non-halal income on corporate social responsibility at Islamic Commercial Banks in Indonesia in 2017-2021. This type of research used is a quantitative method. The type of data used is secondary data in the form of financial reports of Islamic Commercial Banks registered with the Financial Services Authority for 2017-2021. Samples were collected using purposive sampling method. The number of companies that were used as research samples was 5 companies with a research period of 5 years of observation, so that 25 research samples were obtained. Data processing using the Eviews 10 Statistics Program. classical assumption test and hypothesis testing, so that the results of the research test prove that partial testing, namely the zakat funds variable partially affects the corporate social responsibility of Islamic Commercial Banks and non-halal income variables partially affects the corporate social responsibility of Islamic Commercial Banks. Simultaneously, zakat funds and non-halal income simultaneously affect the corporate social responsibility of Islamic Commercial Banks in 2017-2021

References

Aninda, H. H. (2022). Pemanfaatan Pendapatan Non Halal Sebagai Sumber Pendanaan CSR Pada Perbankan Syariah di Indonesia. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam. 3(3). 37-52.

Anriani, G., Siregar, F. A. & Siregar, R. M. A. (2020). Pengaruh Zakat Perbankan dan Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Bank Umum Syariah. JISFIM: Journal of Islamic Social Finance Management. 1(2). 192-212.

Amelia, A. (2021). Pemanfaatan Dana Corporate Social Responsibility Pada Bank Syariah. Al-bank: Journal Islamic Banking and Finance. 1(1).1-12.

Arradini, N., Fauziah, N. E.., & Senjiati, I. (2017). Pengaruh Tingkat Dana Zakat Terhadap Kinerja Sorporate Social Responsibility (CSR) (Studi kasus pada Bank Umum Syariah di Indonesia berdasarkan ISR Indeks). Prosiding keuangan dan perbankan syariah. 3(1). 22-26.

Elvitasari, D., & Dalimunthe, I. P. (2019). Pengaruh Dana Pihak Ketiga Terhadap Laba Operasi Dengan Fasilitas Bank. Jurnal Renaissance. 4(1). 514-522.

Fahmi, A. S. R., & Jalaludin, A. (2019). Penggunaan Dana Non-Halal Sebagai Sumber Corporate Social Responsibility (CSR) Dalam Tinjauan Hukum Islam (Studi Kasus di Kantor Bank Syariah Mandiri Ponorogo). Journal al-muamalat. 2(1). 85-101.

Ghozali, I., & Ratmono, D. (2017). Analisis Multivariate dan Ekonometrika: Teori, Konsep dan Aaplikasi dengan Menggunakan EVIEWS 10. Diponegoro: Universitas Diponegoro.

Hartanto, R., Pramono, I. P., & Purnamasari, P. (2019). Analisis Pendapatan Non Halal Perbankan Syariah Di Indonesia: Sumber dan Penggunaannya. Falah: Jurnal Ekonomi Syariah. 4(2). 159-171.

Irawati & Malia, E. (2022). Implementasi Pengelolaan Dana Zakat Sebagai Corporate Social Responsibility di Lembaga Keuangan Syariah (Studi Kasus Bprs Bhakti Sumekar Sumenep). Jurnal PETA. 7(2). 162-178.

Lenap, I. P., Karim, N. K., & Susanti, E. E. (2021). Pendapatan Non-Halal, Zakat, Dewan Pengawas Syariah Dan Reputasi Menggunakan CSR Perbankan Syariah Di Indonesia. JAS (Jurnal Akuntansi Syariah). 5(1). 31-43.

Mais, R. G., & Alawiyah, T. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Likuiditas, dan Dewan Komisaris Independen Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) Pada Perbankan Syariah Di Indonesia Tahun 2015-2018. Jurnal STEI Ekonomi. 29(2). 57-77.

Muclish, M., & Kartini. (2021). Paradoks Transaksi Non-Halal Pada Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Akuntansi Manajemen. 4(1). 39-53.

Muclish, S., & Utomo, H. S. (2018). Kajian Pendapatan Non Halal Dan Dampak Penggunaannya Terhadap Reputasi dan Kepercayaan Nasabah Perbankan Syariah (Study Empiris Pada Bank Muamalat). JRAK. 9(1). 75-101.

Ningrum, J. W., Khairunnisa, A. F., & Huda, N. (2020). Pengaruh Kemiskinan, Tingkat Pengangguran, Pertumbuhan Ekonomi dan Pengeluaran Pemerintah Terhadap Indeks Pembangunan Manusia (IPM) di Indonesia Tahun 2014-2018 dalam Perspektif Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 212-222.

Nurhayati, P., & Rustiningrum, D. S. (2021). Implikasi Zakat dan Islamic Social Reporting Terhadap Kinerja Keuangan Pada Perbankan Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. 7(3). 1416-1424.

Nurhidayah, W., & Amaliyah. (2021). Pengaruh Kecukupan Modal, Pembiayaan Bermasalah, Bagi Hasil Dan Tingkat Inflasi Terhadap Deposito Mudharabah Pada Bank Umum Syariah. Scientific Journal Of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business. 4(3). 550-558

Nurnasrina., & Putra, P. A. (2021). Implementasi Pengelolaan Dana Zakat Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. 18(1). 1-9.

Quatro, C. (2021). Pengaruh volume pembiayaan bagi hasil dan pembiayaan murabahah terhadap kinerja keuangan bank umum syariah periode 2015-2020. Al-Intaj, Jurnal ekonomi dan perbankan syariah. 7(1). 33-46.

Sari, A. K. (2020). Pengaruh sharia compliance, islamic corporate governance, car, dan zakat terhadap kinerja keuangan bank umum syariah. Jurnal Neraca. 16(2). 29-50.

Septian, Y., Eliza. A., & Bahtiar, M. Y. (2022). Zakat, Islamic Corporate Social Responsibility dan Kinerja Keuangan Bank Umum Syariah Indonesia. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam. 10(1). 5-30.

Setiawan, E., Yuliansyah., & Gamayuni, R. R. (2022). Pengaruh Dana Zakat Dan Islamic Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Keuangan Perbankan Syari’ah (Pada Bank Devisa Syariah Berdasarkan ISR Index). ULTIMA Accounting. 14(1). 176-194.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&B. Bandung: ALFABETA, CV.

Suhikmat., & Handayani, D. N. (2020). Pengaruh Dana Pihak Ketiga, Kredit Macet dan Investasi Terhadap Laba Bersih PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk. Jurnal Akuntansi FE-UB. 14(2). 34-54.

Sutra, F. M., & Mais, R. G. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Financial Distress denga Pendekatan Altman Z-Score pada Perusahaan Pertambangan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2015-2017. Jurnal Akuntansi dan Manajemen, 16(1), 35-72.

Syafina, L., & Nurwani. (2021). Analisis Dana Zakat, Penerimaan Non Halal, dan Corporate Social Responsibility Pada Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal ekonomi syariah indonesia.11(2). 101-107.

Syurmita & Fircarina, M. J. (2020). Pengaruh Zakat, Islamic Corporate Social Responsibility dan Penerapan Good Governance Bisnis Syariah terhadap Reputasi dan Kinerja Bank Umum Syariah di Indonesia. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial. 1(2). 87-97.

Turmudi, M. (2018). Pemanfaatan Dana Corporate Social Responsibility Bank Syariah Mandiri Cabang Kendari. Al Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian. 13(1). 103-116.

Utami, D. R., & Utami, T., (2021). Pengaruh pembiayaan bagi hasil dan tingkat kesehatan bank terhadap kinerja keuangan dengan pembiayaan bermasalah sebagai variabel pemoderasi. Nominal: Barometer riset akuntansi dan manajemen. 10(2). 188-200.

Wardiwiyono, S., & Jayanti, A. F. (2021). Peran Islamic Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Zakat Terhadap Kinerja Bank Umum Syariah. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam. 9(1). 73-89.

Wisudaningsih, B. A., Arofa, I., & Belang, K. A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Menggunakan Metode Analisis Regresi Linear Berganda. Jurnal Statistik dan Matematika, 1(1), 103-117.

Downloads

Published

2023-07-07