Pandangan dan Sikap Mahasiswa Muslim di Politeknik Negeri Jakarta terhadap Produk Makanan Halal

Authors

  • Riza Hadikusuma Politeknik Negeri Jakarta
  • Yoyok Sabar Waluyo Politeknik Negeri Jakarta
  • Yoyok Sabar Waluyo Politeknik Negeri Jakarta
  • Hafiduddin Politeknik Negeri Jakarta
  • Maryono Politeknik Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.32493/amq.v2i1.41804

Keywords:

views, attitudes, students, halal products

Abstract

Among Muslims, provisions regarding halal food are important, because the belief in Islamic teachings stipulates that all types of food and drinks consumed by every Muslim must meet the elements of halal and tayyib (quality). This requires Muslims to be observant and careful when buying and/or consuming food. This research was conducted with the aim of finding out the extent of the views and attitudes of Muslim students at the Jakarta State Polytechnic towards halal products using a quantitative approach. The research subjects were Muslim students at the Jakata State Polytechnic with a sample size of 90 people. The data collection technique uses a questionnaire based on a Likert scale which is divided into groups of view and attitude variables. Meanwhile, the analysis technique is presented in percentage form. The results of this research show that the views and attitudes of respondents show a very high level of agreement with the importance of halal food products. They are very aware of the importance of consuming products whose halal status is clear as they understand from Islamic teachings.They are very careful about the halal status of the food and drinks they consume

References

Adzharuddin, N. A., & Yusoff, S. Z. (2018). Faktor Keagamaan dan Sikap: Perkaitan Dengan Pencarian Maklumat Produk Makanan Halal Dalam Kalangan Keluarga Islam di Malaysia. https://jcis.uitm.edu.my

Al-Asyhar, T. (2003). Bahaya Makanan Haram Bagi Kesehatan Jasmani dan Kesucian Rohani. Al Mawardi Prima, Jakarta.

Alinda, R., & Hermawan Adinugraha, H. (2022). Pengaruh Logo Halal, Kesadaran Halal, Dan Sikap Konsumen Untuk Kembali Membeli Produk Makanan Dan Minumam Kemasan. Jurnal Penelitian Mahasiswa Ilmu Sosial, Ekonomi, Dan Bisnis Islam (SOSEBI), 2(2), 153–168. https://doi.org/10.21274/SOSEBI.V2I2.6298

Azmi Nasution, K., Irsyad, M., & Sitasi, C. (2023). Persepsi Pelaku Usaha Rumah Makan Warga Muhammadiyah Kota Medan Terhadap Kewajiban Sertifikasi Halal. Iuris Studia: Jurnal Kajian Hukum, 4(1), 22–28. https://doi.org/10.55357/IS.V4I1.331

Azwar, S. (2015). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Edisi ke 2. Pustaka Pelajar.

Bahasa, T. P. K. P. P. dan P. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

Faisal, S. (2007). Format-Format Penelitian Sosial: Dasar-Dasar dan Aplikasi. Rajagrafindo Persada.

Fauziah, F. (2012). Perilaku Komunitas Muslim Dalam Mengonsumsi Produk Halal Di Provinsi Bali. Harmoni, 11(2), 142–155. https://jurnalharmoni.kemenag.go.id/index.php/harmoni/article/view/249

Indonesia, P. R. (2004). Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Sinar Grafika.

Islam, K. A. R. D. B. (2015). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. Direktorat Pemberdayaan Zakat Dirjen Bimas Islam RI.

Jusmaliani, J., & Nasution, H. (2021). Religiosity Aspect in Consumer Behaviour: Determinants of Halal Meat Consumption. ASEAN Marketing Journal, 1(1), 1. https://doi.org/10.21002/amj.v1i1.1977

Kementerian Agama Republik Indonesia. (1985). Keputusan Bersama Menteri Kesehatan Dan Menteri Agama Nomor 427/MEN.KES/SKB/VIII/1985 Dan 68 Tahun 1985 - Pusat Data Hukumonline. https://www.hukumonline.com/pusatdata/detail/lt4fd9ae345420c/keputusan-bersama-menteri-kesehatan-dan-menteri-agama-nomor-427-menkes-skb-viii-1985-dan-68-tahun-1985/document

Listyoningrum, A., & Albari, A. (2012). Analisis Minat Beli Konsumen Muslim Terhadap Produk Yang Tidak Diperpanjang Sertifikat Halalnya. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 2(1), 40–51. https://doi.org/10.20885/JEKI.VOL2.ISS1.ART4

Muchtar, M. (2012). Perilaku Komunitas Muslim Perkotaan Dalam Mengonsumsi Produk Halal. Harmoni, 11(2), 129–141. https://jurnalharmoni.kemenag.go.id/index.php/harmoni/article/view/248

Ningtyas, Y., Fitria, D., Pradani, Y. S., Mutohar, M., Arum, N. P., & Maknun, L. (2021). Analisis Pengaruh Sikap, Norma Subjektif, Dan Persepsi Kontrol Perilaku Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Bersertifikat Halal. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 2(08), 42–49. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/432

Qardhawi, M. Y. (1993). Halal Dan Haram Dalam Islam. Bina Ilmu.

Soesilowati, E. S. (2009). Perilaku Konsumsi Muslim dalam Mengkonsumsi Makanan Halal Kasus: Muslim Banten. Https://123dok.Com/. https://123dok.com/document/y9rkemdy-perilaku-konsumsi-muslim-mengkonsumsi-makanan-muslim-banten-soesilowati.html

Sugiyono. (2002). Metode Penelitian Administrasi. Alfabeta.

Suryaputri, R. V, & Kurniawati, F. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Beli Produk Halal. Taraadin : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.24853/TRD.1.1.1-15

Susanti, E., Sari, N., & Amri, K. (2021). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Kemasan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam). EKOBIS SYARIAH, 2(1), 44–50. https://doi.org/10.22373/EKOBIS.V2I1.10006

Downloads

Published

2024-07-06