Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Pada SMA Nusantara Plus Ciputat
DOI:
https://doi.org/10.32493/frkm.v4i3.11577Keywords:
SWOT, Strategi Pemasaran, Daya SaingAbstract
Abstrak. Analisis ini dilakukan untuk mengetahui kondisi ineternal dan eksternal sekolah agar dapat menciptakan strategi pemasaran yang tepat dalam meningkatkan daya saing SMA Nusantara Plus. Dengan menggunakan metode analisis deskriptif dan pengumpulan data melalui wawancara langsung dengan pihak sekolah, kemudian data dianalisi menggunakan matriks EFE, IFE, CPM dan SWOT. Hasil analisis menunjukkan bahwa strategi yang paing tepat untuk diimplementasikan oleh manajemen SMA Nusantara Plus Ciputat adalah strategi penetrasi pasar.
Keywords: SWOT; Strategi Pemasaran; Daya Saing
References
Borza, Anca; Bordean, Ovidiu (2008).Journal International Conference Proceedings.Jun 11-Jun 14, 2008. Implementation of SWOT analysis in Romanian Hotel Industry.An Enterprise Odyssey.diakses pada 15 November 2013; ProQuest Research Library
Cox, Marcus Z., Josh Daspit, Erin McLaughlin, dan Raymond J. Jones III. (2012). Journal of Business Strategies.Strategic Management: Is It An Academic Discipline, diakses pada 23 Mei 2013; ProQuest Research Library
David, Fred.R. (2009). Manajemen Strategis, Edisi dua belas, Salemba Empat, Jakarta.
Dewanti, Retno. (2008). Kewirausahaan, Mitra Wdia Media, Jakarta.
Dyck, B & Neubert, M.J. (2009). Principles of Management. South-Western: CengageLearning.
Lesmana, R. (November 2019). Analisis Strategi Bersaing PT Dwi Perkasa Mobiltama Pamulang untuk Meningkatkan Penjualan. JIMF Forkamma Vol 3 No 1, 1 - 12.
Mudrajad, Kuncoro. (2008). Strategi Pengembangan Pasar Modern dan Tradisional.Kadin Indonesia.
Nazir, Moh. (2005). Metode Penelitian, Ghalia Indonesia, Bogor.
Nigel F. Piercy (2010). Journal of Business & Industrial Marketing 25 / 5 2010. Evolution of Strategic Sales Organizations in Business-to-business marketing.diakses pada 20 Desember 2013; ProQuest Research Library
Sunardi, N., & Lesmana, R. (2020). Konsep Icepower (Wiramadu) sebagai Solusi Wirausaha menuju Desa Sejahtra Mandiri (DMS) pada Masa Pandemi Covid-19. JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma), 4(1).
Ormanidhi, Orges; Stringa, Omer (2008). Journal Business Economics.Porter’s Model of Generic Competitive Strategies. July 2008; 43, 3; diakses pada 29 Mei2013; ProQuest Research Library
Pearce II. John A dan Robinson, Richard (2008). Manajemen Strategis – formulasi, implementasi, dan pengendalian. Edisi 10. Salemba Empat, Jakarta.
Rangkuti, Freddy. (2013). Teknik Membedah Kasus Bisnis: Analiis SWOT. Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI.PT. Gramedia Utama, Jakarta.
Robbins, S.P. & Coulter, Mary. (2011). Manajemen. PT. Indeks Kelompok Gramedia, Jakarta.
Solihin, Ismail. (2009). Pengantar Manjemen. Erlangga, Jakarta.
Sunyoto, Danang. (2013). Manajemen Pemasaran (Pendekatan Konsep, Kasus, dan Psikologi Bisnis). PT. BukuSeru, Jakarta.
Suryana, (2008). Kewirausahaan: Pedoman Praktis: Kiat dan Proses Menuju Sukses, Edisi Keempat, Penerbit: Salemba Empat, Jakarta.
Tangkas Udiono (2010). Analisa dan perancangan system informasi akutansi Penjualan (point of sales) pada koperasi karyawan Bina Nusantara. Volume 01. December 2010
Umar, Husein. (2008). Strategic Management in Action. Cetakan ke lima. PT. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.
Wardani, M. A. (2017). Analisis Daya Saing Dan Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Ekspor Ban Indonesia ke Kawasan Amerika Latin. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Pembanguan, Vol 6 No 1, 81 - 100.
Widjaja, Wachidin Anton (2012). Book: The Ary Suta Center. Series on Strategic Management.Kepemimpinan berkewirausahaan: pembentukan kognisi dari kritis menuju keunggulan bersaing. Cetakan Pertama. Januari 2012
Wijaya, David (2012). Pemasaran Jasa Pendidikan. Cetakan Pertama. Salemba Empat, Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Open Access
JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma) is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of agroindustry.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.