Pengembangan Objek Wisata Alam Melaui Analisa PEKA
DOI:
https://doi.org/10.32493/jpkpk.v7i1.34749Keywords:
Pariwista, Pengembangan Pariwisata, Analisa PEKAAbstract
Fokus dari penelitian adalah untuk menjelaskan faktor – faktor apa saja yang perlu diperhatikan dalam upaya pengembangan objek wisata Bukit Pasir Jaka, Panyeredan, Cimanggu, Cisalak, Subang, Jawa Barat. Objek penelitian adalah objek wisata wisata Bukit Pasir Jaka, Panyeredan, Cimanggu, Cisalak, Subang, Jawa Barat. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Observasi dan studi pustaka digunakan untuk menjelaskan teori – teori yang berhubungan dengan faktor – faktor yang yang mempengaruhi dalam pengembangan wisata. Teori dijelaskan secara mendalam dengan menggunakan pendekatan analisis PEKA. Analisa PEKA sendiri terdiridi dari pola fikir, empati, keahlaian dan alat, teori ini adalah modifikasi dari pendekatan Analisa MST dalam Inovation thingking (Yoga Djohan, 2021) dalam Lesmana, R., & Sunardi, N. (2021). Hasil penelitian ini menjelaskan faktor faktor penting dalam penting dalam upaya pengembangan objek wisata Bukit Pasir Jaka.References
Astuti, Ni Nyoman Sri. (2016) Strategi Pengembangan Potensi Desa Mengesta Sebagai Desa Wisata Berbasis Ekowisata. Politeknik Negeri Bali.
Indri S, Asep M. R, Erry S. 2020. Peran Produk Wisata Dan Citra Destinasi Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan. Jurnal Ilmu Manajemen Volume 8 Nomor 3. Tahun 2020.
Lesmana, R., & Sunardi, N. (2021). Futuristic Leadership Through PEKA Analysis Approach. humanis (humanities, management and science proceedings), 2(1).
Sunardi, N. (2020). Penilaian Kinerja Keuangan menggunakan Economic Value Added (EVA) dan Market Value Added (MVA) dengan Time Series Approach pada Industri Semen di Indonesia. JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma), 3(2).
Lesmana, R., Sutarman, A., & Sunardi, N. Building A Customer Loyalty Through Service Quality Mediated by Customer Satisfaction. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 5(3), 38-45
Lesmana, R., Sunardi, N., Hastono, H., & Widodo, A. S. (2021). Perceived Quality Membentuk Customer Loyalty via Brand Equity pada Pengguna Smartphone Merek Xiaomi di Tangerang Selatan. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 4(2), 157-167
Lesmana, R., Sunardi, N., & Kartono. The Effect of Financing and Online Marketing on MSMEs Income Increasing at Intermoda Modern Market BSD City Tangerang Selatan. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 5(7), 25-34
Sunardi, N., & Lesmana, R. (2020). Pelaksanaan Alokasi Dana Desa Terhadap Manajemen Keuangan Desa dalam Meningkatkan Efektivitas Program Desa Sejahtera Mandiri Di Desa Cihambulu, Kec. Pabuaran, Kab. Subang. Jurnal SEKURITAS (Saham, Ekonomi, Keuangan dan Investasi), 3(3), 277-288.
Sunardi, N., & Lesmana, R. (2020). Konsep Icepower (Wiramadu) sebagai Solusi Wirausaha menuju Desa Sejahtra Mandiri (DMS) pada Masa Pandemi Covid-19. JIMF (Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma), 4(1).
Pamularsih, T. R. (2021). Strategi Pengembangan Potensi Wisata Alam di Desa Abangsongan, Kintamani, Kabupaten Bangli, Bali. JSHP VOL. 5 NO. 1, , 46 - 54.
Rahayu, S., & Saragih, M. G. (2022). Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan. Medan: CV. Tungga Esto.
Utomo, S. J., & Satriawan , B. (2017). strategi pengembangan desa wisata di kecamatan karangploso kabupaten malang . Neo-Bis , 142 - 153.
Wiguna, Putu Aditya Dharma Arya. (2018) Strategi Pengembangan Potensi Desa Wisata di Desa Wisata Kerta, Kecamatan Payangan, Kabupaten Gianyar, Bali. Fakultas Pariwisata Universitas Udayana.
Yuni, L. H., & Artana, W. A. (2016). Strategi pengembangan air terjun tegenungan sebagai daya tarik wisata alam di desa kemenuh, gianyar bali. soshum jurnal sosial dan humaniora, 259 - 266.
https://www.wisatajabar.com/2018/05/bukit-pasir-jaka-pesona-keindahan.htm
Downloads
Published
Issue
Section
License
Open Access
Jurnal Pemasaran Kompetitif is a national peer reviewed and open access journal that publishes significant and important research from all area of agroindustry.
This journal provides immediate open access to its content that making research publish in this journal freely available to the public that supports a greater exchange of knowledge.
Copyright
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. Authors or others are allowed to multiply article as long as not for commercial purposes. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Disclaimer
No responsibility is assumed by publisher and co-publishers, nor by the editors for any injury and/or damage to persons or property as a result of any actual or alleged libelous statements, infringement of intellectual property or privacy rights, or products liability, whether resulting from negligence or otherwise, or from any use or operation of any ideas, instructions, procedures, products or methods contained in the material therein.