Perancangan Sistem Informasi Pelaporan Klaim BPJS Rawat Jalan Tidak Layak Menggunakan Metode V-Model

Authors

  • Ira Karmila Politeknik Piksi Ganesha
  • Yuda Syahidin Politeknik Piksi Ganesha
  • Erix Gunawan Politeknik Piksi Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.32493/jtsi.v7i2.39255

Keywords:

BPJS Claims; Information System; V-Model

Abstract

The purpose of this research is to design an ineligible outpatien BPJS claim reporting information system implemented in Microsoft Visual Studio 2012. A qualitative methodology based on descriptive statistics was employed for the investigation. Observation and interviews with hospital claims officials were the methods utilized to gather data. We utilize the v-model, a variant of the waterfall approach, to build our software. The investigation revealed certain issues, such as the persistence of infeasible BPJS outpatient claims and the persistence of traditional reporting methods. Reports detailing the total number of BPJS claims that were deemed ineligible are generated by the intended information system. It is believed that health institutions will be able to use this design's findings to streamline the process of following up on accusations that BPJS has returned to hospitals.

References

Ardhitya, T., Pelrry, A., & Kg, S. K. M. (2015). Faktolr-faktolr yang mellatar bellakang pelnollakan klaim BPJS di RSJD DR.Aminol Golndolhutolmol Prolvinsi Jawa Telngah Tahun 2015.

Gelmala R. Hatta. (2013). Peldolman Manajelmeln Infolrmasi Kelselhatan disarana pellayanan kelselhatan (Eldisi Relvisi 2). UI, Prelss.

Gumilar, F. R., Syahidin, Y. Y., & Solnia, D. (2021). Pelrancangan Sistelm Infolrmasi Kunjungan Pasieln Bpjs Rawat Jalan Delngan V-Moldell. Elxplolrel:Jurnal Sistelm Infolrmasi Dan Tellelmatika, 12(2), 204. https://doli.olrg/10.36448/jsit.v12i2.2045

Kukuh Kurnia, El. (2022). Prolsiding Selminar Infolrmasi Kelselhatan Nasiolnal (SIKelsNas) 2022 Fakultas Ilmu Kelselhatan Univelrsitas Duta Bangsa Surakarta 173.

Manaida, J., Rumayar, A. ,Adisti, & Kandolun, D. ,Gracel. (2017). Analisis prolseldur pelngajuan klaim badan pelnyellelnggara jaminan solsial (BPJS) Kelselhatan di Rawat inap Rumah Sakit Umum Pancaran kasih GMIM Manadol. Kelsmas: Jurnal Kelselhatan Masyarakat Univelrsitas Sam Ratulangi.

Maulida, El. S., & Djunawan, A. (2022). Analisis Pelnyelbab Pelnding Claim Belrkas BPJS Kelselhatan Pellayanan Rawat Inap Rumah Sakit Univelrsitas Airlangga. Meldia Kelselhatan Masyarakat Indolnelsia, 21(6), 374–379. https://doli.olrg/10.14710/mkmi.21.6.374-379

Pelraturan Badan Pelnyellelnggara Jaminan Kelselhatan Nolmolr 7 Tahun 2018 Telntang Pelngellollaan Administrasi Klaim Fasilitas Kelselhatan Dalam Pelnyellelnggaraan Jaminan Kelselhatan. (2018). Badan Pelnyellelnggara Jaminan Solsial Kelselhatan.

Pelraturan Melntelri Kelselhatan Relpublik Indolnelsia Nolmolr 69 Tahun 2013 Telntang Standar Tarif Pellayanan kelselhatan pada fasilitas kelselhatan tingkat pelrtama dan fasilitas kelselhatan tingkat lanjutan dalam pelnyellelnggaraan prolgram jaminan kelselhatan. (2013). Melntelri kelselhatan Relpublik indolnelsia.

Pelrmelnkels R.I. (2013). Pelraturan Melntelri Kelselhatan Relpublik Indolnelsia Nolmolr 71 Tahun 2013 telntang Pellayanan Kelselhatan Pada Jaminan Kelselhatan Nasiolnal. Kelmelnkels RI.

Pranayuda, B., Haryanti, I., Utolmol, Y., & Madiistriyatnol, H. (2023). Analisis Pelnyelbab Pelnding Klaim Pasieln BPJS Kelselhatan Dalam Pelngajuan Klaim di Rumah Sakit Umum Pelrsahabatan. Blantika : Multidisciplinary Jolrnal, 1(4). https://blantika.publikasiku.id/305

Pratiwi, S., Gunawan, El., Abdussalaam, F., & Sukmawijaya, J. (2023). Pelrancangan Sistelm Infolrmasi Relkapitulasi Klaim Pasieln BPJS Rawat Jalan.

Rangga, Syahidin, Y., & Hidayati, M. (2021). Pelrancangan sistelm infolrmasi kellelngkapan relkam meldis rawat jalan delngan meltoldel v-moldell. In Jurnal Telknollolgi Infolrmasi (JALTI) Pollitelknik Praktisi Bandung (Voll. 5, Issuel 2).

R.Prelssman. (2015). Solftwarel Elnginelelring-A practiolnelrs Approlach. McGraw-Hill Elducatioln.

Sugiyolnol. (2018). Meltoldel Pelnellitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. PT Alfabelt.

Undang-undang Relpublik Indolnelsia Nolmolr 24 Tahun 2011 Telntang Badan Pelnyellelnggara Jaminan Solsial. (2011). Pelmelrintah Pusat.

undang-undang RI Nol. 40 Tahun 2004 telntang sistelm jaminan solsial nasiolnal (SJSN). (2004). Pelmelrintah relpublik indolnelsia.

Yasifa, T. A., Syahidin, Y., & Helrfiyanti, L. (2022). Delsign and Build Infolrmatioln Systelm folr BPJS Pollyclinic Claim Filel colmpleltelnelss at Muhammadiyah Holspital Bandung. Jurnal Telknik Infolrmatika (Jutif), 3(4), 1089–1097. https://doli.olrg/10.20884/1.jutif.2022.3.4.278

Published

2024-04-30

How to Cite

Karmila, I., Syahidin, Y., & Gunawan, E. (2024). Perancangan Sistem Informasi Pelaporan Klaim BPJS Rawat Jalan Tidak Layak Menggunakan Metode V-Model. Jurnal Teknologi Sistem Informasi Dan Aplikasi, 7(2), 720–728. https://doi.org/10.32493/jtsi.v7i2.39255