KOMUNIKASI INTERPERSONAL KARYAWAN DALAM MENCIPTAKAN KEPUASAN PELANGGAN

Authors

  • Linda Faniasari
  • Leonard Adrie Manafe

DOI:

https://doi.org/10.32493/skr.v9i2.21895

Abstract

ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pentingnya komunikasi interpersonal Distributor Telur ayam kk dalam menciptakan kepuasan pelanggan. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif yang dikaji secara kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah karyawan distributor Telur ayam kk dan sepuluh informan yang merupakan pelanggan dari Distributor telur ayam kk. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, pengamatan dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian ini menunjukkan bahwa komunikasi antar pribadi yang dilihat dari komponen kesetaraan terdapat hambatan komunikasi yaitu: karyawan masih membeda-bedakan pelanggan lama dengan pelanggan baru sehingga menimbulkan ketidaknyamanan dari pelanggan. Sedangkan komunikasi antar pribadi dari komponen keterbukaan, empati, sikap mendukung dan sikap positif sudah berjalan dengan baik dan sesuai dengan apa yang diharapkan oleh pelanggan. Sehingga komunikasi antar pribadi yang baik dapat menjadi faktor penunjang dalam mewujudkan kepuasan pelanggan.

 

Kata-kata Kunci: Komunikasi Interpersonal, Pelayanan, Kepuasan Pelanggan

 

 

EMPLOYEE INTERPERSONAL COMMUNICATION IN CREATING CUSTOMER SATISFACTION

 

 

ABSTRACT

 

This study aims to determine the interpersonal communication importance of KK Chicken Egg Distributors in creating customer satisfaction. This research method uses a descriptive approach that is studied qualitatively. The subjects in this study were employees of the KK chicken egg distributor and ten informants who were customers of the KK chicken egg distributor. Data collection techniques were carried out through interviews, observations and documentation. Based on the study results indicate that interpersonal communication seen from the equality component, there are communication barriers, namely: employees still discriminate between old customers and new customers, causing inconvenience to customers. Meanwhile, interpersonal communication from the openness components, empathy, supportive attitude and positive attitude has been going well and in accordance with what is expected by customers. Therefore good interpersonal communication could be a supporting factor in realizing customer satisfaction.

 

Keywords: Interpersonal Communication, Service, Customer Satisfaction

Downloads

Published

2022-07-04

How to Cite

Faniasari, L., & Manafe, L. A. (2022). KOMUNIKASI INTERPERSONAL KARYAWAN DALAM MENCIPTAKAN KEPUASAN PELANGGAN. Jurnal Sekretari Universitas Pamulang, 9(2), 74–87. https://doi.org/10.32493/skr.v9i2.21895

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.