PEMINDAHAN ARSIP INAKTIF SUBBAGIAN TATA USAHA STAF AHLI DENGAN SISTEM SUBJEK DI KEMENTERIAN SEKRETARIAT NEGARA REPUBLIK INDONESIA, JAKARTA

Authors

  • Harjoyo
  • Muchlisoh Universitas Pamulang

DOI:

https://doi.org/10.32493/skr.v11i1.38202

Abstract

ABSTRAK

Penelitian  ini membahas tentang pemindahan arsip inaktif Subbagian Tata Usaha Staf Ahli dengan sistem subjek di Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia, Jakarta. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses, hambatan dan solusi yang dilakukan dalam pemindahan arsip inaktif pada Subbagian Tata Usaha Staf Ahli di Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia, Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian  ini adalah obeservasi, wawancara, dan riset kepustakaan. Berdasarkan data ada tiga hambatan yang dialami yaitu belum terkumpulnya arsip suatu masalah dalam satu kesatuan berkas, masih terdapat arsip inaktif yang belum diklasifikasikan, dan belum tersedianya ruang khusus untuk mengelola arsip. Penulis menyarankan agar seluruh dokumen yang dihasilkan pada kegiatan pemindahan arsip inaktif dilakukan penyimpanan yang sesuai prosedur dan pentingnya untuk mengikutsertakan para pejabat/pegawai dalam program pelatihan kearsipan sehingga tidak ditemukan kembali penumpukan arsip di masa mendatang.

Kata kunci: Pemindahan Arsip Inaktif, Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia

TRANSFER OF INACTIVE ARCHIVES TO ADMINISTRATIVE SUB-DIVISIONS EXPERT STAFF WITH SUBJECT SYSTEMS IN THE MINISTRY OF STATE SECRETARIAT OF THE REPUBLIC OF INDONESIA, JAKARTA

ABSTRACT

 

This research discusses the transfer of inactive archives to the Expert Staff Administration Subdivision with a subject system at the Ministry of State Secretariat of the Republic of Indonesia, Jakarta. The aim of this research is to determine the process, obstacles and solutions involved in transferring inactive archives to the Expert Staff Administration Subdivision at the Ministry of State Secretariat of the Republic of Indonesia, Jakarta. The methods used in this research are observation, interviews and library research. Based on the data, there are three obstacles experienced, namely that the archives of a problem have not been collected in one single file, there are still inactive archives that have not been classified, and there is no special space available to manage archives. The author suggests that all documents produced during the transfer of inactive archives be stored according to procedures and it is important to involve officials/employees in archival training programs so that archives are not discovered again in the future.

 

Keywords: The Transferring of Inactive Records,  the Ministry of State Secretariat of the Republic of

                  Indonesia

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Harjoyo, & Muchlisoh. (2024). PEMINDAHAN ARSIP INAKTIF SUBBAGIAN TATA USAHA STAF AHLI DENGAN SISTEM SUBJEK DI KEMENTERIAN SEKRETARIAT NEGARA REPUBLIK INDONESIA, JAKARTA. Jurnal Sekretari Universitas Pamulang, 11(1), 1–11. https://doi.org/10.32493/skr.v11i1.38202

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.