PELATIHAN MENENDANG BOLA DENGAN KONSEP GERAK PARABOLA

Authors

  • Darmawan Harefa STKIP Nias Selatan
  • Tatema Telaumbanua STKIP Nias Selatan
  • Efrata Gee STKIP Nias Selatan
  • Kalvintinus Ndruru STKIP Nias Selatan
  • Fatolosa Hulu STKIP Nias Selatan
  • Lies Dian Marsa Ndraha STKIP Nias Selatan
  • Mastawati Ndruru
  • Murnihati Sarumaha STKIP Nias Selatan

Abstract

The philosophy of the game of football begins with a question of why and how the phenomenon in football can occur in terms of physics. In soccer, there are some interesting phenomenon, such as banana kicks. Botohilisilambo Village is a village located in the Luahagundremaniamolo sub-district, South Nias Regency. Didesa botohili silambo has the only good field for sports facilities for soccer. Every Sunday this field is filled with you young and old, who want to channel a hobby to simply play ball without technique. There, young people are not familiar with the technique of kicking a good and perfect ball. So try to introduce to young people in the village of Botohili Silambo field to try to do the technique of kicking the ball with the concept of parabolic motion when kicking both during long distance shots and in the penalty area. This benefit to train makes it easy for them to kick the ball with the basic technique of long-distance kicks in curved curves into the air.

References

Candr. (2016). Pengaruhi Latihan Menendang Menggunakan Imageri Terhadap Akurasi Tendangan Ke Gawang. JOURNALLL SPORT AREA, 1

Efendiii, R. (2016). Pengaruh Metode Latihan Practice Session, Test Session Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Keterampilan Menendang Dalam Sepak Bola. Jurnal Pendidikan UNNSIKA, 4(1), 91–106.

Gee, E. (2018). Pengembangan Disain Pembelajaran Topik Barisan dan Deret Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) di Kelas IX SMP. Tesis Program Magister Pendidikan Matematika FMIPA UNP.

Gee, E. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Alur Belajar Berbasis Realistic Mathematics Education (Rme). Jurnal Education and Development, 7(3), 269.

Gee, E. (2020). Hubungan Gaya Kognitif Dengan Kemampuan Penalaran Matematika Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 225–225.

Harefa, D. (2017). Pengaruh Presepsi Siswa Mengenai Kompetensi Pedagogik Guru Dan Minatbelajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (Survey pada SMK Swasta di Wilayah Jakarta Utara). Horison Jurnal Ilmu Pendidikan dan Lingusitik 7 (2), 49 - 73

Harefa, D. (2018). Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau Dari Atensi Siswa (Eksperimen pada siswa kelas VII SMP Gita Kirtti 2 Jakarta). Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan 5 (1), 35-48)

Harefa, D. (2019). The Effect Of Guide Note Taking Instructional Model Towards Physics Learning Outcomes On Harmonious Vibrations. JOSAR (Journal of Students Academic Research). 4 (1), 131 -145

Harefa, D. (2019). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 8 (1), 01-18

Harefa, D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Luahagundre Maniamolo Tahun Pembelajaran (Pada Materi Energi Dan Daya Listrik). Jurnal Education And Development 8 (1), 231-231

Harefa, D. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Problem Posing Dan Problem Solving Pada Siswa Kelas X-MIA SMA Swasta Kampus Telukdalam. Prosiding Seminar Nasional Sains 2020, 103–116.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Rasa Percaya Diri Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru IPA. Media Bina Ilmiah, 13(10), 1773–1786.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3 (2), 161-186

Harefa, D. (2020). Pemanfaatan Sole Sebagai Media Penghantar Panas Dalam Pembuatan Babae Makan Khas Nias Selatan. Kommas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 (2) 87-91

Harefa, D. (2020). Pengaruh Antara Motivasi Kerja Guru IPA dan Displin Terhadap Prestasi Kerja. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6 (3), 225-240

Harefa, D. (2020). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Siswa Pada Model Pembelajaran Learning Cycle Dengan Materi Energi dan Perubahannya. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1), 25-36

Harefa, D. (2020). Pengaruh Persepsi Guru IPA Fisika Atas Lingkungan Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA di Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Education and Development, 8 (3), 112-117

Harefa, D. (2020). Differences In Improving Student Physical Learning Outcomes Using Think Talk Write Learning Model With Time Token Learning Model. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35–40.

Harefa, D. (2020). Pemanfaatan Hasil Tanaman Sebagai Tanaman Obat Keluarga (TOGA). Madani: Indonesia Journal of Civil Society, 2 (2), 28-36

Harefa, D. (2020) Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model Pembelajaran Time Token. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 1 (2), (35-40)

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Fisika Siswa Pada Model Pembelajaran Prediction Guide. Indonesian Journal of Education and Learning, 4 (1), 399-407.

Harefa, D. (2020). Ringkasan, Rumus & Latihan Soal Fisika Dasar. CV. Mitra Cendekia Media.

Harefa, D. (2020). Belajar Fisika Dasar untuk Guru, Mahasiswa dan Pelajar. CV. Mitra Cendekia Media.

Harefa, D. (2020). Perkembangan Belajar Sains Model Pembelajaran. CV. Kekata Group

Harefa, D., Ndruru, M., Ndraha, L.,D.,M (2020). Teori Model Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Sains. CV. Insan Cendekia Mandiri.

Harefa, D., Telaumbanua, T., (2020). Belajar Berpikir dan Bertindak Secara Praktis Dalam Dunia Pendidikan kajian untuk Akademis. CV. Insan Cendekia Mandiri.

Harefa, D., Telaumbanua, K. (2020). Teori Manajemen Bimbingan dan Konseling Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan dan Keguruan. PM Publisher

Harefa, D., Hulu, F. (2020). Demokrasi Pancasila di Era Kemajemukan. PM Publisher

Harefa, D., Sarumaha, M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. PM Publisher

Harefa, D., (2020) . Teori Ilmu Kealaman Dasar Kajian Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru dan Akademis. Penerbit Deepublish. Cv Budi Utama.

Harefa D., Telaumbanua, T., Sarumaha, M., Ndururu, K., Ndururu, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA pada Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS). Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 1–18.

Hartono. S. (2015). Jagoan Fisika SMA kelas X, XI dan XII. Cabe Rawit.

Hutajulu, P. T. (2013). Meningkatkan Ketrampilan tehnik dasar passing sepak bola melalui pengembangan model belajar permainan pada siswa putra kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan, 1(1), 46–51.

Juzzahri, J., Sukamto, A., & H, H. (2017). Pengaruh Metode Latihan Bola Diam Dan Bola Bergerak Terhadap Peningkatan Keterampilan Menendang Bola Ke Gawang Dalam Permainan Sepakbola Pada Klub BPG Pallangga Kabupaten Gowa. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 1(1), 46.

Laia, A. (2014). Pendekatan saintifik pada pembelajaran paragraf dalam menulis cerpen mahasiswa semester II STKIP Nias Selatan Tahun Akademik 2013/2014. Umn Al-Washliyah Medan

Laia, A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas Viii SMP Negeri 3 Onolalu Tahun Pelajaran 2014-2015. Jurnal Education And Development 3 (3) 99

Laia, A. (2018) Analisis Maksim Kebijaksanaan dan Maksim Permufakatan dalam Film Lua-Lua Mböwö Sebua Karya Ponti Gea. Jurnal Education And Development 5 (1) 87.

Laia, B. (2018). Kontribusi Motivasi Dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling Stkip Nias Selatan. Jurnal Education and Development, 6(1), 70–77.

Laia, B. (2019). Improving the Students’ Ability in Speaking by Using Debate Technique at the Tenth Grade of SMK Negeri 1 Aramo. Scope: Journal of English Language Teaching, 4(1), 1–9.

Laia, B. (2019). Social Injustice In Stella Knightley’s Novel Girl Behind The Mask. Jurnal Education and Development, 7(4), 315–326.

Laila, Z., Nuvitalia, D., & Saptaningrum, E. (2019). Penggunaan Alat Peraga Gerak Proyektil terhadap Kemampuan Berpikir Analitis Siswa SMA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 10(1), 43.

Ndraha, L. D. M. (2018). The Analysis Of Metaphor In Westlife’s Song Lyrics. Jurnal Education and Developmentnal, 3(1), 79.

Ndraha, L. D. M. (2020). The Use Of Visual Video As Media To Imrpove Students Ability In Writing Procedure Text At The Eleventh Grade Of SMK Negeri 1 Toma. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3)

Ndraha, L. D. M. (2020). Leksikon Flora Pada Bolanafo Bagi Guyub Tutur Nias Kajian Ekolinguistik. Jurnal Education and Development, 8(2), 257

Ndruru, M. (2020). Leksikon Flora Pada Bolanafo Bagi Guyub Tutur Nias Kajian Ekolinguistik. Jurnal Education and Development, 8(2), 257.

Ndruru, K. (2020). Makna Verba “Membersihkan†Dalam Bahasa Nias: Pendekatan Metabahasa Semantik Alami. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 918–922.

Sarumaha, R., Harefa, D., & Zagoto, M. . (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep geometri Transformasi Refleksi Siswa Kelas XII-IPA-B SMA Kampus Telukdalam Melalui Model Pembelajaran Discovery learning Berbantuan Media Kertas Milimeter. Jurnal Education and Development, 6(1), 90–96.

Sarumaha, M. (2019). Studi Etnobotani Tanaman Obat Keluarga Di Desa Bawolowalani Kecamatan Telukdalam Kabupaten Nias Selatan. 7(4), 266–271

Singarimbun, M. (2006). sofian Effendi. In Metode Penelitian Survai.

Telaumbanua, T. (2020). Students’ Difficulties In Writing Narrative Text At The Ninth Grade Students Of SMP Swasta Kristen BNKP Telukdalam. Jurnal Education and Development, 8(1), 464–469.

Telaumbanua, T. (2020). Metaphorical Expressions Used In Emily Dickinson’s Poems. Jurnal Education and Development, 8(2), 555–560.

Telaumbanua, M., Harefa, D., (2020). Teori Etika Bisnis dan Profesi: Kajian Bagi Mahasiswa & Guru. Yayasan Pendidikan dan Sosial Indonesia Maju (YPSIM) Banten.

Theory, Z., How, Business, Meet, J., Challenge, W. G., & Ouchi. (1981). Fisika Dasar 2. Oleh Edgar H. Schein, 9(1), 1–54.

Zudha P, R., & Tribinuka, T. (2016). Pembinaan Pemain Muda Melalui Akademi Sepak Bola. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 5(2), 13–17.

Published

2020-12-31